Winkelweb Oostende telt al 117 webshops

Geplaatst 24 jun. 2013 06:32 door Ilse Snick

Webshops, Facebook, Google, e-commerce...Consumenten zoeken, vergelijken en kopen online. Ook de Oostendse handelaars zijn van deze trend op de hoogte. Reeds 117 handelszaken hebben hun eigen webshop op Het Winkelweb. Oostende is hiermee koploper in West-Vlaanderen.

Het Winkelweb is een online shoppingsplatform voor de consument en door de West-Vlaamse handelaar. Dit pilootproject van de provincie West-Vlaanderen, met steun van het Agentschap Ondernemen, is eerder dit jaar gestart in Brugge, Harelbeke, Ieper, Kortrijk, Kuurne, Oostende, Oostkamp, Poperinge, Wevelgem en Zwevegem.

Vooral in Oostende is Het Winkelweb bijzonder succesvol met 117 deelnemende handelszaken. Dit zijn er ruim drie keer zoveel als in de andere steden en gemeenten. Het Oostendse bedrijf Nuvia werd door de provincie West-Vlaanderen aangesteld om de winkels in Oostende te bezoeken en te overtuigen van het belang van een webwinkel.

De expertise van de mensen van Nuvia en de samenwerking met het Economisch Huis heeft voor een groot stuk gezorgd voor de grote weerklank die Het Winkelweb in Oostende kent. ‘Wij stimuleren de aanwezigheid van vele tientallen lokale handelaars op dit online platform, geven hen tips over het gebruik van sociale media, opstarten van e-commerce, enzovoort’, stelt Bart Verhaegen van Nuvia.

‘De stad Oostende stimuleert de aanwezigheid van de vele lokale handelaars op dit online platform. Een webshop starten via Het Winkelweb is gratis en dus een niet te missen opportuniteit. Het streefdoel is om tegen eind augustus meer dan 200 Oostendse ondernemers te begeleiden naar de grootste (weliswaar virtuele) winkelstraat van Oostende. Dat betekent uiteraard ook dat bij de overdracht van het platform naar de stad Oostende, voorzien in het najaar, er een mooie verzameling van winkels zal kunnen teruggevonden worden’, licht Niko Geldhof, schepen voor lokale economie, toe. ‘Vanuit het Economisch Huis van Oostende willen we onze lokale handelaars blijven ondersteunen in hun e-commerce activiteiten via het project Het Winkelweb.’

‘De e-commerce in Europa zal tot 2016 verdubbelen ten opzichte van vandaag. Europese webwinkels en online verkopers zullen een omzet tot € 605 miljard bereiken. E-commerce is de laatste jaren enorm gegroeid. De verwachting is dat e-commerce groter kan worden dan de reguliere verkoop van producten en goederen. Social media hebben een groot aandeel in deze groei. Ook de verkoop van fysieke goederen via sociale netwerken is de laatste maanden in een opmars en het lijkt erop dat dit de komende jaren zal blijven stijgen’, weet Bart Verhaegen van Nuvia.

Voor de consumenten is Het Winkelweb een uniek platform : hun lokale handelaars zijn vanaf nu ook online te vinden, zondags in de luie zetel, of tijdens slapeloze nachten, kunnen zij bij de gekende en vertrouwde handelaars terecht. Lokaal, in vertrouwen, en 24 op 24 uur bereikbaar.

info: www.hetwinkelweb.be