Wereldprimeur: zorgrobot ZORA voor het eerst in gebruik

Geplaatst 24 apr. 2014 03:43 door Economisch Huis
Het Oostendse WZC de Boarebreker is wereldwijd het eerste zorgcentrum dat de zorgrobot continu inzet. ZORA is er ondertussen al meer dan 3 weken actief en het personeel is meer dan enthousiast. De robot zal vandaag om 10 uur officieel overhandigd worden. Die eer valt Bart Gevaert te beurt, de eerste peter van het project.

Het Oostendse WZC de Boarebreker is wereldwijd de eerste zorginstelling die permanent een beroep doet op de robot. ZORA  is al meer dan 3 weken actief in het zorgcentrum en wordt daar non-stop gebruikt. De directie en het personeel zijn onder de indruk van hun nieuwe collega en krijgen tijdens de officiële overhandiging de kans om hun ervaringen te delen.

Robot ZORA is een 57 centimeter grote programmeerbare humanoïde robot die over allerlei sensoren beschikt. De robot wordt onder meer ingeschakeld bij revalidatie-oefeningen in rusthuizen en ziekenhuizen. Bij senioren kan Zora ook helpen om de eenzaamheid te verdrijven en om intergenerationele problemen op te lossen.

Peterschap
Gevaert Graphics is het eerste bedrijf dat het project sponsort. De onderneming ziet veel potentieel in de zorgrobot en twijfelde niet om met Qbmt in zee te gaan. Het logo van Gevaert is te zien op de robot actief in het WZC De Boarebreker.

Bart Gevaert: “Innovatie en communicatie zijn twee belangrijke pijlers voor ons bedrijf. Zora verenigt deze twee troeven in een baanbrekend nieuw project. Bovendien brengt Zora een positief verhaal. Ook dat behoort – als communicatiebedrijf – tot het DNA van ons bedrijf. En laat ons zeker ook de menselijke factor niet vergeten: 365 dagen per jaar een glimlach toveren op het gezicht van zoveel mensen, dat doet enorm veel deugd.”

“Iedereen die dit wil, kan peter worden van een robot” vertellen de Zaakvoerders van Qbmt, de organisatie verantwoordelijk voor de software van robot ZORA.

Eind maart ontving Qbmt al een subsidie van € 250 000 van de Vlaamse Regering voor verder onderzoek.