Wereldprimeur voor Oostends bedrijf Takeair

Geplaatst 14 jun. 2016 06:48 door Ilse Snick
Het Oostendse bedrijf Takeair brengt een uniek systeem op de markt. Het toestel van Takeair zuivert door middel van ‘environmental probiotics’ alle objecten, oppervlaktes en de lucht van pathogenen, schimmel en allergenen. ‘Met natuurlijke organismen houden we de omgeving zuiver en gezond. We zijn de enige ter wereld die dit doen’, legt zaakvoerder Jo Pannecoucke uit.

Probiotica wordt al gebruikt in voedingssupplementen, reinigingsproducten en voor de water- en bodemsanering. ‘Maar wat het gebruik van probiotica in de lucht en luchtkanaalzuivering betreft zijn wij een pionier , stelt Jo Pannecoucke van Takeair. Het bedrijf is gevestigd in Greenbridge. Momenteel wordt er nog in het buitenland geproduceerd, maar het is de bedoeling dat ook de productie naar Oostende overgebracht wordt. Takeair wordt hierbij ondersteund door de ING Bank.

‘Takeair is de eerste en enige in de wereld die probiotica inschakelen in functie van luchtzuivering. Een revolutionaire manier om binnenshuis een gezondere leefruimte te maken. We zijn dan ook enorm fier dat een dergelijk innoverend bedrijf zich in Oostende vestigt.’ , aldus Burgemeester Johan Vande Lanotte.

Met de nieuwe technologie richt Takeair zich in de eerste plaats tot hotels, bedrijven en kantoren. ‘We werken momenteel ook aan een prototype om op termijn ook de woningenmarkt te kunnen bedienen.’ Ook voor vliegtuigen, bussen, treinen en andere vormen van openbaar vervoer biedt Takeair mogelijkheden.

Takeair sluit de technologie door middel van een toestel aan op de luchtkanalen. ‘We voegen aan het binnenmilieu organismen toe die in de natuur een zuiverende functie hebben. Hierdoor worden zowel de voeding als de ruimte weggenomen van slechte organismen.

De organismen bevinden zich in een vloeibare vorm, waar de lucht dan doorheen gaat en er vol zuivere organismen weer uitkomt. Het betreft dus geen verstuiving of verneveling.

Dankzij het verspreiden van die probiotica verdwijnen dus de slechte bacteriën, virussen en schimmels en zorgt het systeem voor gezonde oppervlakten, objecten en ook de lucht die wij inademen in gesloten ruimtes waar gewerkt, geleefd, gesport, … wordt.

‘De mensen die in deze ruimtes vertoeven hebben minder last van allergieën, verkoudheden, hoofdpijn, huidirritaties, enz. Ze kunnen op een gezonde en aangename manier van de ruimte genieten’, stelt Jo Pannecoucke.

Volgens Takeair heeft hun systeem alleen maar voordelen.

Vandaag is Takeair reeds geïnstalleerd in Vlaanderen, Nederland en Denemarken. ‘We richten ons op de Europese markt’ stelt de zaakvoerder.