Vlaamse Regering steunt robotproject Zora

Geplaatst 26 mrt. 2014 01:34 door Ilse Snick   [ 26 mrt. 2014 01:35 bijgewerkt ]
De Vlaamse Regering gelooft duidelijk in het humanoïde robotproject Zora van het Oostendse bedrijf Qbmt. Via het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT) van de Vlaamse Regering krijgt Qbmt een steun van 250.000€. ‘Dit laat ons toe om het Zora-project verder uit te werken in Vlaanderen samen met onze partners Universiteit Gent en UZ-Gent’ stellen zaakvoerders Fabrice Goffin en Tommy Deblieck.

Robot ZORA is een 57 centimeter grote programmeerbare humanoïde robot die over allerlei sensoren beschikt. Het Oostendse bedrijf Qbmt ontwerpt de software voor de robots, die in Frankrijk geproduceerd wordt door Aldebaran Robotics. De robot wordt onder meer ingeschakeld bij revalidatie-oefeningen in rusthuizen en ziekenhuizen. Bij senioren kan Zora ook helpen om de eenzaamheid te verdrijven en om intergenerationele problemen op te lossen. Na het proefproject in het rusthuis Haerlebout in Middelkerke (te zien in Koppen), is het Oostendse WZC De Boarebreker wereldwijd de eerste zorginstelling die permanent een beroep zal kunnen doen op de robot. Qbmt wil de robot ook inzetten in scholen bij kinderen met autisme en in geval van een leerachterstand.

‘Het IWT ondersteunt projecten die innovatief en innoverend zijn’, leggen Fabrice Goffin en Tommy Deblieck uit. Vorig jaar dienden ze hun aanvraag in. ‘Ons project, dat we samen indienden met UGent werd meteen aanvaard voor financiële ondersteuning door het IWT. Met die 250.000€ kunnen we ons project rond revalidatie en monitoring door ZORA verder uitwerken.’ Het is voor Qbmt ook een belangrijk signaal dat de Vlaamse overheid het innoverende karakter van hun onderneming nu officieel erkent. ‘Inmiddels toont ook de Vlaamse Investeringsmaatschappij PMV interesse om te investeren in ZORA. Het traject hieromtrent is reeds opgestart en gaat de goede richting uit’, besluiten ze.