Top windmaanden voor C-Power

Geplaatst 7 feb. 2014 01:04 door Ilse Snick
Het C-Power windpark, dat in september vorig jaar officieel ingehuldigd werd, draaide in december en januari op volle toeren en produceerde in twee maanden 24% meer dan voorzien. Dit dankzij bijzonder gunstige windcondities en de hoge technische betrouwbaarheid van de windturbines.

De 54 windturbines, die 30 km ver in zee staan, zorgden in december en januari voor een elektriciteitsproductie van 277,4 GWh. Dit is het equivalent van het jaarverbruik van 80.000 gezinnen.

Deze productie is drie maal hoger dan de productie in de extreem slechte windmaanden juli en augustus 2013.De verklaring hiervoor zijn de goede technische beschikbaarheid van het windmolenpark, de gemiddeld hoge windsnelheden en het feit dat we in die twee wintermaanden slechts 8 dagen kenden met windsnelheden beneden de 20 kilometer per uur. Dit is goed nieuws als we weten dat een windturbine begint te draaien aan 13 km/u en haar maximum capaciteit bereikt vanaf 49 km/u.

In december en januari hadden we 12 stormdagen met een gemiddelde windsnelheid van meer dan 80 km/u. Pas vanaf een windsnelheid van 108 km/u gedurende 10 minuten, worden deze krachtige turbines omwille van veiligheidsredenen stilgelegd. Zo’n hoge snelheid werd geen enkele keer bereikt waardoor alle windturbines steeds op volle kracht konden verder draaien.   Foto (c) Tom D'Haenens, C-Power NV