Stefanie Vermeersch is de eerste houding- en bewegingsdeskundige

Geplaatst 26 okt. 2012 05:02 door Economisch Huis   [ 26 okt. 2012 05:04 bijgewerkt ]

‘Bewuster omgaan met je houding voorkomt veel problemen’

Personal trainers kennen we al. Maar voortaan kun je in Oostende ook terecht bij een houding- en bewegingsdeskundige. Stefanie Vermeersch heeft ruime ervaring als kinesiste en trainster in de competitiesport. Deze kennis wil ze nu aanwenden om mensen van hun rug- of andere klachten af te helpen. Daarnaast zoekt ze samen met haar klanten naar de juiste sport en motiveert ze hen om vol te houden.

Beweging

Als houding- en bewegingdeskundige werkt Stefanie Vermeersch op twee domeinen. ‘Ik haal de fouten uit bewegingspatronen. Zo heb je mensen die hun voeten verkeerd neerzetten als ze lopen. Dat kan ernstige klachten met zich mee brengen voor de rug, de heupen en de knieën. Ik werk enerzijds op bewustwording, zodat die mensen beseffen wat ze fout doen. Daarnaast leer ik hen aan om op een  correcte manier te bewegen. Het kiezen van de juiste sport is ook alles behalve evident, zowel op vlak van interesse als op vlak van ‘lichamelijke kwaaltjes’ moet je de perfecte match zien te vinden. Veel belangrijker nog, eens deze gevonden, heb je ook vaak iemand nodig die je motiveert om door te zetten. Deze begeleiding bied ik dan ook aan’, legt ze uit.

Stefanie startte haar nieuwe job vanuit haar eigen ervaring bij het trainen van competitiesporters. ‘Zo’n driekwart van de sporters heeft een verkeerde uitvoering bij bepaalde bewegingen. Ik hou me er graag mee bezig om dat te verhelpen’, zegt ze.

Houding

Op het vlak van houding of ergonomie richt Stefanie zich tot mensen die al klachten hebben tijdens of los van het sporten. ‘Dan ga ik hun houding bekijken, analyseren en nagaan wat er kan verbeterd worden’, verduidelijkt ze. Zo is het mogelijk om een aantal bewegingen aan te leren om de juiste spiergroepen te versterken en andere te ontlasten. Ook tips om een vastgeroest bewegingspatroon systematisch te gaan onderbreken, kunnen veel leed verhelpen. ‘Wij spreken in dit geval van micropauzes en macropauzes. Er worden ook oefeningen,  tips en  trucjes meegegeven die je kunt inbouwen in je dagelijks  leven en die een duidelijk effect hebben. Het creëren van een dynamische levensstijl behoort tot de basis.’

Doelpubliek

Het doelpubliek waarop houding- en bewegingsdeskundige Stefanie Vermeersch mikt is zeer ruim. ‘Dat gaat zowel van jongeren tot 50-plussers, sporters maar ook niet-sporters. Die krijgen allemaal advies en een behandeling op maat.’ Stefanie gaat ook bij de mensen thuis. Klanten komen bij haar terecht via mond-aan-mond reclame of na doorverwijzing door de huisarts, diëtist,voedingsdeskundige of collega-kinesist.

Info:

Seafit Consulting