QBMT gaat robots assembleren in nieuw bedrijfsgebouw in Oostende

Geplaatst 18 dec. 2015 02:50 door Ilse Snick
Het Oostendse bedrijf QBMT start begin 2016 met de assemblage van robots in Oostende. QBMT investeerde daarvoor in een nieuw bedrijfsgebouw in de Archimedesstraat in Oostende. In een eerste fase komt daar een assemblagelijn voor de robot James. Later volgend jaar zal QBMT er nog een tweede robot Vergeet-Me-Nietje assembleren.

Bijna exact twee jaar geleden, op 18 december 2013, stelden Fabrice Goffin en Tommy Deblieck van QBMT hun robot ZORA voor in het Oostendse RVT De Boarebreker, een wereldprimeur. Het was de allereerste keer dat een humanoïde robot werd ingezet voor revalidatie, valdetectie en animatie van senioren. Er is in die twee jaar al heel wat gebeurd. Intussen worden er wereldwijd al meer dan 200 ZORA-robots ingezet in rusthuizen, scholen, ziekenhuizen, … Het Oostendse bedrijf is momenteel actief in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Finland en sinds kort ook in Japan, Australië en de VS.

Investeringsmaatschappij Summa

‘Van uit het buitenland zag men meteen de mogelijkheden in van ZORA, in eigen land was het toch wat moeilijker’, stellen Goffin en Deblieck. ‘Terwijl we in het buitenland bejubeld werden – zo kregen we in Nederland de prijs voor het Meest Innovatieve Bedrijf – bleven er in Vlaanderen toch heel wat deuren dicht. Enkel van het Economisch Huis Oostende en van burgemeester Johan Vande Lanotte hebben we steeds alle mogelijke steun gekregen, van het prille begin tot op vandaag’.
Gezien beide zaakvoerders van QBMT uit de Oostendse regio afkomstig zijn, lag het voor de hand dat ze hun bedrijf in Oostende wilden houden. ‘Voor onze Stad is dit nieuwe assemblagebedrijf een mooie aanwinst. Vooral de extra arbeidsplaatsen die erbij komen betekenen een meerwaarde voor Oostende. Ook het innovatieve en vooruitstrevende imago is een pluspunt’, stelt burgemeester Johan Vande Lanotte.

Recent ging QBMT een samenwerking aan met de investeringsmaatschappij Summa. ‘Zij waren bereid om te investeren in robotica en zagen duidelijk opportuniteiten in QBMT’, stellen Goffin en Deblieck.
‘Het is onze tweede investering in Oostende, wat tot voor kort onbekend terrein was voor Summa. Hier liggen nog heel wat mogelijkheden, QBMT sprong er voor ons meteen uit’, stelt Miranda Cok, CEO van Summa.

James, de ‘butlerbot’

QBMT kocht recent een bedrijfsgebouw aan in de Archimedesstraat 17 in Oostende, goed voor een totale oppervlakte van 1.600 m². Fabrice Goffin en Tommy Deblieck willen er begin 2016 starten met de assemblage van hun robot James. ‘James is wat wij noemen een ‘butlerbot’ of butlerrobot. We richten ons met James, in tegenstelling tot ZORA, niet op rusthuizen of ziekenhuizen maar op de privémarkt. De robot is geschikt voor iedereen, je kunt hem ook overal mee naartoe nemen. James is nog het best te vergelijken met een persoonlijke assistent die allerhande zaken voor jou onthoudt en regelt’, verduidelijken ze. Een James zal zo’n 800 euro kosten.

Vergeet-Me-Nietje

Er komt ook nog een tweede assemblagelijn in het nieuwe fabriekspand. QBMT voorziet namelijk om halverwege 2016 ook met de robot Vergeet-Me-Nietje op de markt te komen. ‘We hebben de voorbije jaren gemerkt dat ZORA bij heel veel oudere mensen ook zorggevoelens opwekt. En mensen die iemand of iets hebben om voor te zorgen, hebben meer zin in het leven. Met onze robot Vergeet-Me-Nietje spelen we hier op in. Deze robot is bedoeld voor eenzame mensen. Het is eigenlijk een intelligente bloempot, waar je een bloem moet insteken en goed verzorgen. De robot helpt je hierbij’, leggen Tommy Deblieck en Fabrice Goffin uit. Een Vergeet-Me-Nietje zal zo’n 200 euro kosten.

Tewerkstelling

QBMT stelt momenteel 24 mensen tewerk. Die verhuizen allemaal mee naar het nieuwe bedrijfsgebouw. Met de twee assemblagelijnen voor de James en Vergeet-Me-Nietje komen daar nog eens 50 extra jobs bij. ‘We gaan binnenkort op zoek naar arbeiders voor de assemblage van beide robots. Dit zijn uiteraard geen hoogtechnologische profielen, maar arbeiders die secuur en efficiënt kunnen werken.’

In het nieuwe bedrijfsgebouw wordt ook een eigen technische dienst ondergebracht voor de herstellingen aan de robots. Verder voorziet QBMT ook een kenniscentrum waar de mensen kennis kunnen maken met de wereld van de robotica.
De uitbreiding gaat gepaard met de aanwerving van een nieuwe COO. Voortaan zal Natalie Vanhaecke, voordien aan het roer bij de Koninklijke Villa, de dagelijkse leiding van QBMT op zich nemen.