Proviron genomineerde bij Industry Awards

Geplaatst 30 mei 2013 07:53 door Ilse Snick   [ 31 mei 2013 01:15 bijgewerkt ]

Proviron Basic Chemicals in Oostende is met zijn project rond de valorisatie van reststroom één van de genomineerden voor de Industrie Awards. Deze awards zijn een initiatief van het vakblad Industrie Technisch Management.

'Competitief zijn en blijven is niet alleen een kwestie van kostenbesparing, het kan ook gerealiseerd worden door alle beschikbare resources in een bedrijf maximaal te valoriseren. Proviron Basic Chemicals in Oostende slaagt daarin door met een systeem op basis van de Organic Rankine Cycle restwarmte uit haar processen aan lage temperatuur om te zetten in elektriciteit.Tegelijk wordt ook gedemineraliseerd water dat anders als rest-stoom verloren zou gaan, gerecupereerd', luidt de motivatie.

Het project versterkt de competitiviteit van Proviron. Het draagt ook bij tot het uitdragen van de milieubewuste visie van het bedrijf, wat zeker in de chemie aan belang wint. Een aspect waarmee in eerste instantie geen rekening gehouden werd, is het wegvallen van de negatieve perceptie die de vroegere stoompluim soms had. Door de recuperatie van de reststoom is boven de producerende eenheid bijna nergens een stoompluim meer zichtbaar. Hoewel dit helemaal geen schadelijke emissie was, geeft het verdwijnen ervan toch een positieve indruk op de omgeving.

In de categorie 'Best Practice in Process', waarvoor ook Proviron genomineerd was, ging de award uiteindelijk naar het project FLiDAR.