Project Electrawinds in Servië is operationeel

Geplaatst 6 feb. 2013 06:04 door Ilse Snick
Energo Zelena, het rendering project van Electrawinds in Servië is na een opstartperiode van enkele weken volledig operationeel. Met de realisatie van dit verwerkingsproject voor dierlijke afvalproducten zet Electrawinds een nieuwe stap in verticale integratie en krijgt het energiebedrijf directe toegang tot dierlijke afvalvet dat gebruikt wordt voor energieproductie.

Met de opstart van Energo Zelena (Groene Energie in het Servisch) realiseert Electrawinds een primeur : de installatie in Indjija (50 km van Belgrado) is de meest moderne en innovatieve verwerkingseenheid voor dierlijke afvalproducten in Servië die voldoet aan de Servische én Europese standaarden.

Het project is een zogenaamde zero waste plant waarbij alle afvalproducten een nuttige toepassing krijgen. De vloeibare vetten worden -na raffinage- gebruikt als brandstof voor energieproductie. Het vlees- en beendermeel heeft verschillende industriële toepassingen als bijstook in diverse industrieën.

Het rendering bedrijf Energo Zelena beantwoordt aan het zogenaamde Clean Serbia project van de Servische overheid dat het algemene afvalprobleem in het land wil aanpakken. Uit studies blijkt dat 80 procent van het slachtafval in Servië op vandaag niet verwerkt kan worden -door een gebrek aan capaciteit- en een potentieel gevaar vormt voor de volksgezondheid.

Energo Zelena is een samenwerking tussen Electrawinds en Servische investeringspartners waarbij Electrawinds de grootste aandeelhouder is (64%). De bouwwerken zijn gestart in september 2011. Het totale investeringsbedrag bedraagt 21 miljoen euro.

Energo Zelena omvat niet alleen een verwerkingsinstallatie maar beschikt ook over een eigen logistiek systeem dat de dierlijke afvalproducten ophaalt bij slachthuizen en de algemene vleesindustrie in Servië. Het gaat voornamelijk om afvalvetten van het type CAT1 die niet langer geschikt zijn voor menselijke en dierlijke consumptie en omwille van gezondheids- en milieuredenen dienen vernietigd te worden. Naast een milieuvoordeel heeft de installatie ook gunstige gevolgen voor de Servische economie : in een eerste fase zijn 32 medewerkers in dienst genomen. Naarmate de capaciteit toeneemt (tot 150.000 ton per jaar) zal ook de werkgelegenheid stijgen.

Het gecontroleerde verwerkingsproces laat Servië toe om op termijn vleesproducten te exporteren naar de Europese Gemeenschap. Het is bovendien een vereiste om toe te treden tot de EU. Energo Zelena past in de verticale integratie strategie van Electrawinds voor dierlijke afvalvetten. Het rendering bedrijf geeft directe toegang tot grondstoffen die in de biofuelcentrales verwerkt worden tot
groene stroom. Dankzij de recente overname van een biodieselfabriek in Sluiskil, Nederland (Electrawinds GreenFuel) kan Electrawinds uit hetzelfde basisproduct ook biodiesel produceren.