Oostendse ‘spletwafels’ erkend als Vlaams traditioneel streekproduct

Geplaatst 28 mei 2014 00:41 door Economisch Huis   [ 5 jun. 2014 05:42 bijgewerkt door Ilse Snick ]
De Oostendse ‘spletwafels’ of ‘spletters’ worden vanaf vandaag erkend als een Vlaams streekproduct. De sectorgroep Streekproducten van VLAM keurde de erkenningsaanvraag goed zodat bakkerij Jannick & Els het label STREEKPRODUCT.BE mag gebruiken in hun verkoop en communicatie.

Versbakker Jannick Dewitte uit Oostende is heel tevreden met zijn erkenning en ziet het als een kroon op zijn werk. De VLAM nam zelf contact op en vroeg naar de wafels. Na wat papierwerk en een grondig onderzoek werden de spletwafels officieel erkend als een Vlaams streekproduct.

Bakker Jannick maakt de wafels al decennialang zelf. Ze zijn gebaseerd op een eeuwenoud recept, overgeleverd door zijn oude leermeester. Spletwafels hebben een ovale vorm en worden met gist bereid. De gist zorgt ervoor dat de wafels opblazen bij het bakken en maakt dat de wafels ook makkelijk doormidden te snijden zijn. Vervolgens worden ze                                                                   gevuld met echte boterroom. De spletwafels zijn zo’n 2 weken houdbaar.

“De wafels worden zeer goed gesmaakt door onze klanten “ aldus de fiere bakker. De Spletwafels zijn overigens niet zijn eerste succes. Voordien maakte hij de ‘KVO-donut’  n.a.v. de seizoenswinst van Oostende in 2013. Samen met de  ‘Belle-Epoque taartjes’ waren ze een groot succes.

In totaal waren er 31 West-Vlaams erkende streekproducten. De Spletwafels krijgen nu de eer om dat lijstje te vervolledigen. Momenteel zijn de wafels exclusief verkrijgbaar bij bakkerij Jannick & Els in Oostende.