Oostends bedrijf zorgt voor wereldprimeur met zorgrobot

Geplaatst 18 dec. 2013 03:54 door Ilse Snick
In het Oostendse Woon- en Zorgcentrum De Boarebreker wordt voor het eerst ter wereld een humanoïde robot ingezet voor revalidatie, valdetectie en animatie van senioren. Het betreft een samenwerking tussen het Sociaal Huis van Oostende en het Oostendse bedrijf QBMT-QBIS, dat de software ontwerpt voor de robot. In het WZC De Boarebreker wordt alvast enthousiast gereageerd. ‘Wij staan open voor nieuwe impulsen. Dit project biedt ons team en de bewoners bijzonder veel mogelijkheden’, luidt het.

Primeur voor Oostende
Senioren die samenleven met een robot. Pure science fiction? Integendeel! In Oostende is dit straks de realiteit. Het Oostendse bedrijf QBMT-QBIS ontwerpt de software voor deze humanoïde robot, die zelf een creatie is van het Franse Aldebaran Robotics. Na het proefproject in het rusthuis Haerlebout in Middelkerke (te zien in Koppen), is het Oostendse WZC De Boarebreker wereldwijd de eerste zorginstelling die permanent een beroep zal kunnen doen op de robot van QBMT-QBIS.
De keuze voor het WZC De Boarebreker in Oostende is geen toeval. ‘Mijn oma Gisèle Fink verblijft hier inmiddels zeven jaar’, legt Fabrice Goffin,  samen met Tommy Deblieck zaakvoerder van QBMT-QBIS. ‘Ze wordt in De Boarebreker uitstekend verzorgd. Dit is onze manier om iets terug te doen.’

Geen vervanging, wel aanvulling
Robot ZORA is een 57 centimeter grote programmeerbare humanoïde robot die over allerlei sensoren beschikt. Het is voor het eerst ter wereld dat een humanoïde robot wordt ingezet voor in een rusthuis.
ZORA staat voor: Zorg Ouderen Revalidatie (Aan)valdetectie.

‘De beleefde en sympathieke robot Zora is geen vervanging van het personeel, maar wordt enkel aanvullend ingezet. De robot zal gebruikt worden om vooraf aangeleerde oefeningen correct uit te voeren. Zora zal instructies geven, aanmoedigen en tot op een bepaald niveau feedback geven. Een ingebouwde camera registreert de oefeningen. Daardoor krijgen therapeuten een logboek van de intensiteit van de training per patiënt. Daarnaast zal de robot op termijn verbonden kunnen worden met een elektromyografie (EMG), die de samentrekking van de spieren detecteert. Aan de hand hiervan kan Zora bepalen of de oefeningen juist of fout worden uitgevoerd’, legt Tommy Deblieck van QBMT-QBIS uit.

‘Neem nu het onvermijdelijke bingospel. Veel zorgverstrekkers beschouwen dat als een saai en tijdrovend moment. Doordat Zora dit spel organiseert, hoeft een rusthuis maar één in plaats van meerdere zorgverstrekkers hiervoor in te zetten. Die ene persoon voert dan nog een controlefunctie uit, terwijl de anderen zich meer om zorgtaken kunnen bekommeren. Hiermee neem je extra druk weg van het zorgpersoneel en laat je saaie repetitieve taken door Zora uitvoeren.  Zo creëer je extra tijd om persoonlijke zorg te verschaffen aan de senioren’, vult Fabrice Goffin aan.

‘Tijdens demonstraties blijkt dat de tot de verbeelding sprekende robot met de hoge aaibaarheidsfactor meteen omarmd wordt door senioren. Door het kleine formaat, zien zij Zora als een kind. Dat kind slaagt er bovendien in om veel langer hun aandacht vast te houden. Zora wordt onder meer ingeschakeld bij revalidatie-oefeningen. De praktijk leert dat ouderen echt naar dat moment uitkijken. Bij senioren kan Zora ook helpen om de eenzaamheid te verdrijven en om intergenerationele problemen op te lossen. Dat kan via een hele resem aan applicaties’, weet men bij QBMT-QBIS.

Multidisciplinair team
In het Sociaal Huis Oostende en het WZC De Boarebreker wordt alvast enthousiast gereageerd op het project. ‘Dit is zeker een mooie kans voor Oostende. Het volledige team van onze twee woon- en zorgcentra  zet zich elke dag opnieuw volledig in voor alle bewoners.  Als we de mogelijkheid krijgen om onze mensen hiervoor de nieuwste technologieën te laten gebruiken, dan nemen we die kans meteen’, stelt Vanessa Vens, voorzitter van het Sociaal Huis.

Ook Linda Dumarey, die de dagelijkse leiding heeft over het WZC De Boarebreker, kijkt enthousiast uit naar de komst van robot Zora. ‘Wij zijn grote voorstanders om de routine van het dagdagelijkse te doorbreken. Met deze robot krijgen we daartoe het ideale middel. Dit project zal ons zeker nieuwe impulsen geven’, stelt ze. Een multidisciplinair team van ergotherapeuten, kinesisten, animatoren en de dementie-verpleegkundige zat reeds samen om de mogelijkheden van Zora binnen De Boarebreker te onderzoeken. ‘We stellen hierbij een grote meerwaarde vast’, vervolgt Linda Dumarey. ‘Zo denken wij aan het opwekken van reacties bij bewoners die eerder apathisch zijn, onze senioren leren omgaan met de nieuwe technologie, het zorgzame aspect, de visuele en auditieve prikkels bij mensen met dementie, het stimuleren van sociale contacten, … De mogelijkheden zijn echt heel ruim.’

Crowdfunding: met steun van de gemeenschap
Voor de financiering van het project start het Sociaal Huis een crowdfunding op.  Iedereen kan zijn steentje bijdragen. Het startschot voor de crowdfunding-actie wordt op zaterdag 4 januari 2014 gegeven tijdens de basketmatch van BC Telenet Oostende tegen Charleroi.

Robot Zora , voor de gelegenheid in een outfit van BCO,  zal er de opworp van de bal doen. De robot danst mee met de Cheerleaders en helpt de commentator die avond een handje. Via een smsje naar het nummer 4999 kunnen de aanwezigen het project steunen. Er werd ook een pagina aangemaakt op http://www.crofun.be/nl/project/zora-de-zorgrobot. De informatie is ook te vinden op de website: www.qbis.be.

Het Economisch Huis Oostende zal alle bedrijven uit de regio informeren over het project ‘Een robot voor WZC De Boarebreker’.

Wie zijn steentje bijdraagt, steunt niet alleen een goed doel in eigen stad. Vanaf 10€ krijg je daarvoor ook iets terug!

-10€: Een goed gevoel
 De bewoners van het woonzorgcentrum in je buurt zijn u dankbaar. Dankzij jou zijn ze een stap dichter bij Zora.
 -50€: Een foto met Zora
 Wij laten u weten op welke dag u op de foto mag met Zora.
 -500€: Een persoonlijke boodschap door Zora
 Stuur ons een tekst van maximaal 2 minuten door. Zora zal deze boodschap weergeven. Je krijgt het filmpje toegestuurd.
 -2000€: Een Permanente Sticker (8 beschikbaar)
 Plaats je logo blijvend op de arm of op het been van Zora. Jouw bedrijf is steeds zichtbaar wanneer Zora gebruikt wordt en als ze in de pers verschijnt.
 -3000€: Groot logo op de buik van Zora
 Plaats een groot logo op de buik van Zora. Jouw bedrijf is steeds zichtbaar wanneer Zora gebruikt wordt en als ze in de pers verschijnt.
 -25000€: Je mag Zora personaliseren
 Je mag haar een eigen naam geven, je kiest de kleur en mag een logo op haar armen, benen en buik plaatsen. Je bent  een VIP in het woonzorgcentrum.