Oostende pakt uit met shopping app Citie

Geplaatst 25 mrt. 2016 01:28 door Ilse Snick
Shoppers kunnen voortaan alle relevante informatie over de Oostendse winkels vinden op hun smartphone. Smart Citie is een smartphone applicatie die een aantal functies in zich verenigt die zowel voor de handelaar als voor de consument praktisch inzetbaar en handig zijn. Oostende profileert zich zo eens te meer als dé shoppingstad aan zee.

Vzw Centrummanagement Oostende, Handelaars Belle Epoque en Toerisme Oostende vzw ondersteunen de handelaars actief bij de introductie en de implementatie van de app. ‘Op deze manier verstevigen ze de concurrentiepositie van de lokale handelaars en reiken ze de retail in het stadscentrum een instrument aan waarmee zij de hedendaagse consument nog beter kunnen dienen.’, aldus Burgemeester Johan Vande Lanotte.

De Smart Citie App is ontwikkeld door Digitopia. Anders dan alle andere apps, maakt deze komaf met de wildgroei aan verschillende tools en centraliseert alles wat klant en consument nodig hebben voor een aangename winkelervaring op één enkele plaats. Van het zoeken naar een parkeerplaats, de digitale klantenkaart, het innen van kortingsbonnen tot het betalen in winkels of horeca en parkeren.

Daarbovenop maakt de Smart Citie App gebruik van beacons in de handelszaken. ‘Beacons zijn een automatische, draadloze en locatiegerichte technologie. De handelaar weet wie er in zijn zaak staat en kan gerichte boodschappen en kortingen versturen. De klant ontvangt persoonlijke aanbiedingen zonder daar moeite voor te moeten doen. Gedaan dus met een resem klantenkaarten of het omslachtige QR-code scanning.’, weet schepen voor digitalisering Kurt Claeys. Alles gaat automatisch voor handelaar en consument en draagt bij tot een aangename winkelervaring.

‘De Smart Citie App combineert alles om het shoppen nog te verbeteren. Het is niet langer nodig om voor iedere functionaliteit een afzonderlijke app te downloaden. Alles om handelaar en consument makkelijk en dichter bij elkaar te brengen én te houden, is samengebracht in Citie.’, verduidelijkt Sara Casteur, voorzitter Economisch Huis Oostende.

Daarnaast spaar je als klant ook Citie Coins bij iedere aankoop in Oostende. Deze zijn later in te ruilen voor bijvoorbeeld gratis tickets.

Innovation manager

Citie voorziet een permanente Innovation Manager die in Oostende ter beschikking zal zijn. Hij begeleidt handelaars, stadsbestuur en klanten in deze (digitale) startup en zorgt dat deze succesvol verloopt. De Innovation Manager is een persoonlijke assistent die 7 op 7 bereikbaar is en handelaars helpt.

Het lokale Belfius-kantoor wordt tevens ingericht als Innovatiecentrum waar de handelaars iedere maandag en donderdag terecht kunnen voor advies rond alle mogelijke aspecten van de digitale wereld. Ook zij die de stap naar E-Commerce willen zetten, zullen hier antwoorden krijgen op al hun vragen.

De Citie app is gratis te downloaden via citie.be of via de App Store van Apple of Googleplay.