NeaForma investeert 1,1 miljoen euro in unieke machine

Geplaatst 12 okt. 2012 02:49 door Ilse Snick

Het Oostendse bedrijf NeaForma investeerde 1,1 miljoen euro in een unieke lagedrukinjectiemachine. Deze machine werd vanuit Oostenrijk in vijf grote vrachtwagens naar Oostende getransporteerd. ‘Deze investering laat ons toe om op hoogtechnologische wijze zeer grote kunststofonderdelen te maken’, legt CEO Yves Taillieu van NeaForma uit.

NeaForma ontwikkelt hoogwaardige kunststofoplossingen met en voor industriële partners. De Oostendse firma werkt onder meer voor bedrijven als Barco en Daikin. ‘Onze kunststofproducten hebben als voordeel dat ze volledig recycleerbaar zijn. Ze wegen minder, zijn sterker en voldoen bovendien aan alle ergonomische en designvereisten.’

Met de nieuwe lagedrukinjectiemachine van de Oostenrijkse producent Engel kan NeaForma nog grotere kunststofproducten produceren en dit op een meer precieze en efficiënte wijze.

NeaForma is een spin off van Orac NV. Deze onderneming is in 1970 door Guy Taillieu gesticht. Gedurende meer dan 40 jaar heeft Orac tal van industriële kunststoftoepassingen ontwikkeld. Orac NV (www.oracdecor.com) is vandaag het bekendste merk en biedt een breed gamma aan decoratieartikelen die in meer dan 70 landen verkocht worden.

Bij NeaForma in Oostende werken momenteel 15 mensen. Orac stelt 180 mensen tewerk, waarvan 55 in Oostende. Naast de vestiging in Oostende, gebeurt er ook productie van Orac in Slovakije. Onlangs kregen NeaForma en Orac een ISO14001-certificaat voor de maatregelen die de groep neemt op het vlak van veiligheid en milieuvriendelijkheid.