Meco neemt intrek in nieuw bedrijfsgebouw

Geplaatst 20 feb. 2013 05:22 door Ilse Snick
Het vleesverwerkend bedrijf Meco nv is sinds eind vorig jaar gehuisvest in een gloednieuw bedrijfsgebouw in de Leegaardsdijk 2 in Oostende. ‘We beschikken hier over vijf keer meer oppervlakte’ verduidelijkt Niek Van Steenkiste, die samen met zijn broer Jurn zaakvoerder is van Meco Nv. Momenteel werken er 64 mensen. Het bedrijf wil op termijn 25 extra personeelsleden aanwerven.

Nieuw gebouw voldoet aan strengste normen

Meco nv investeerde 8 miljoen euro in de nieuwbouw (gronden inbegrepen), 3 miljoen euro in machines en nog eens 500.000 euro in de uitbreiding van het wagenpark. Het bedrijf beschikt nu over een bebouwde oppervlakte van 7.500 m², wat ruim vijf keer meer is dan voordien. De gigantische capaciteitsvergroting was noodzakelijk om de forse groei van Meco te kunnen blijven aanhouden.

‘Het grote voordeel van ons nieuwe en eigentijdse gebouw is dat we nu aan de strengste reglementeringen betreffende voeding voldoen’, stelt Niek Van Steenkiste. De infrastructuur is zo opgebouwd dat de ‘flows’ van de producten gerespecteerd wordt. Volgens de HACCP-normen mogen bijvoorbeeld een hamburger en een biefstuk niet met elkaar in aanraking komen.’

Meco beschikt over een interne kwaliteitsdienst met aan het hoofd een bio-ingenieur . ‘Nu we al onze erkenningnummers toegekend kregen van het FAVV  voor  de nieuwbouw,  is het onze ambitie een  BRC-certificaat te behalen. Dit is het bewijs van een sluitend kwaliteitssysteem. Nu werken we voor onze analyses nog gedeeltelijk samen met SGS, een geaccrediteerd labo. Het is de bedoeling in de toekomst ook zelf meer analyses te gaan uitvoeren in ons eigen labo’, legt hij uit.

In de nieuwbouw werd ook opvallend veel aandacht besteed aan energie- en milieubesparende maatregelen, zowel naar het gebouw toe als in het productieproces.

Runderen worden levend aangekocht

De hoofdactiviteit  van Meco is nog steeds  groothandel in vlees en vleeswaren en alle mogelijke bewerkingen ervan. De  gehele keten gebeurt  onder eigen beheer  zonder onnodige tussenschakels.  ‘Dit betekent dat we de runderen levend aankopen en slachten in het slachthuis. Ze worden bij ons uitgebeend en geselecteerd naar kwaliteit.

Zo hebben we het volledige proces onder controle. Ook kalveren en varkens worden bij ons versneden en uitgebeend.  Dit resulteert in een gigantische kwaliteitsverbetering ten opzichte van de traditionele manier van aankopen, waarbij je afhankelijk bent van een andere vleesleverancier en je niet weet welke kwaliteit hij levert. Bovendien winnen we enkele dagen houdbaarheid  uit. De karkassen  rechtstreeks van het slachthuis hier verwerken,  verser kan niet!’

Tracering van grondstof tot eindproduct

Via een  ERP-pakket kan Meco nv alles perfect traceren: van de inkomende grondstof tot het eindproduct. Dit pakket wordt systematisch geoptimaliseerd door een eigen IT-team. ‘We zijn hard bezig met de ontwikkeling van een zeer gebruiksvriendelijk bestelsysteem via internet. Zo kunnen we het onze klanten nog efficiënter en makkelijker te maken wat resulteert in een optimale samenwerking. De eisen van de controlediensten worden steeds strenger ,klanten worden veeleisender dus moeten we een gesofisticeerd systeem hebben die dit geheel in goede banen kan leiden.’

Verwachte groei van 15 procent

Meco nv realiseerde vorig jaar een jaaromzet van 12,50 miljoen euro. Dit jaar verwachten zaakvoerders Jurn en Niek Van Steenkiste een groei van 15%. Momenteel zijn er in het bedrijf 64 mensen tewerk gesteld. Het is de bedoeling dat daar op termijn nog eens 25 personeelsleden bijkomen. Meco nv levert aan tal van horecabedrijven, ziekenhuizen, gevangenissen, rust- en verzorgingstehuizen en nog heel wat meer klanten in heel België.

De firma wil nog meer een totale versleverancier worden van vlees, vis, groente, droogvoeding en convenience(maaltijdcomponenten & volledige maaltijden).  ‘Het grote  voordeel hiervan voor de klant is: one-stop-shopping. De klant heeft één controlefactuur, één contactpersoon, één bestelmethode, één levering te controleren…  Doordat onze dropkost kleiner wordt, kunnen we ook een zeer concurrentiële prijs garanderen.’

Eigen kookstudio

Boven de kantoren van Meco komt er nog een  eigen kookstudio ‘Dit biedt ons de mogelijkheid om klanten te ontvangen die dagdagelijks bezig zijn met voeding.  Het is de bedoeling om samen  producten te testen,  gedachten uit te wisselen, oplossingen te zoeken voor problemen die zich in de grootkeukens voordoen en  manieren van bereidingen of verpakking te bespreken.  Op die manier kunnen we samen met chef-koks , diëtisten  en mensen bij wie voeding nauw aan het hart ligt nieuwe ideeën ontwikkelen.   Dit alles kan in een educatieve ongedwongen sfeer. Tenslotte leert iedereen van elkaar.’

Wereldgerechten en halalbereidingen

Nieuwe ontwikkelingen in de markt worden door de R&D-afdeling van Meco nv nauwgezet opgevolgd. ‘We proberen ook zelf pioniers te zijn in bepaalde projecten. In onze R&D-afdeling wordt fors  geïnvesteerd. We proberen altijd een stapje voor te zijn in nieuwe tendensen. Onze wereldgerechten, halalbereidingen en maaltijdcomponenten zijn daarvan slechts enkele voorbeelden.’

Meco heeft ook speciale aandacht naar keukens van zorginstellingen.  Zij hebben specifieke eisen beschreven in de lastenboeken betreft  diëten, natriumreductie, allergenenbeperkingen, …

‘Onze flexibiliteit heeft ons kansen gegeven om uit te groeien tot wat we nu zijn. Er staan ons nog grote uitdagingen te wachten  en we hopen om  in de toekomst onze plannen te kunnen realiseren’, besluit hij.