Marathon Oostende daagt Oostendse bedrijven en organisaties uit

Geplaatst 24 jun. 2013 06:50 door Ilse Snick

De Stad aan Zee pakt op zondag 29 september uit met de derde editie van de Marathon Oostende, die dit jaar geldt als Belgisch en Vlaams Kampioenschap. Het startschot wordt om 10 uur gegeven aan de Drie Gapers op de Zeedijk. Nieuw dit jaar zijn de Kidsrun voor de allerjongste lopertjes en de Challenge voor de Oostendse bedrijven.

Lopers Marathon en Halve Marathon samen aan de start

De deelnemers aan de Halve Marathon en de Marathon starten tijdens deze derde editie samen om 10 uur ter hoogte van de Drie Gapers op de Zeedijk. Al meteen krijgen de deelnemers  het strand en de zee als een schitterend en uniek decor. Net als vorig jaar loopt het parcours van de Marathon vervolgens via de Kapellebrug verder richting havengebied en de polders. De marathonlopers gaan tot aan de brug van Nieuwege om dan via het kanaal Oostende-Brugge terug te keren naar de Stad aan Zee. De lus om van Plassendale naar Nieuwege te lopen is dit jaar wel iets groter.

Een kwartier na de start van de Halve Marathon en de Marathon zal ook het startschot voor de lopers van de 8 km klinken.

Net als vorig jaar is de aankomstplaats van alle afstanden in de Prinsenlaan ter hoogte van de OTC. Deze nieuwe locatie werd door de deelnemers, organisatoren en de ordediensten als zeer positief ervaren. Ook vanuit de buurt waren er vorig jaar uitsluitend positieve reacties te horen. ‘Het lag dan ook voor de hand dat we opnieuw voor deze aankomstplaats gingen kiezen’, stelt Dirk De Bruycker van hoofdorganisator Rotary Ter Streep.

Ook nu weer  zijn er geldprijzen voor de eerste vijf lopers op de Marathon en de Halve Marathon, zowel dames als heren. Aangezien de Marathon Oostende dit jaar geldt als Belgisch en ook Vlaams Kampioenschap zal dit ongetwijfeld een extra publiek aanspreken. Alle lopers krijgen dit jaar een T-shirt van Marathon Oostende geschonken door C&A. Voor de deelnemers aan de Marathon ligt er ook een speciaal loopshirt klaar aan de aankomst.

Eerste editie van de Kids Run

De organisatoren van de Marathon Oostende zetten dit jaar nog meer in op sfeer en beleving. Zo zal er dit keer voor het eerst ook een Kids Run georganiseerd worden voor de jongste deelnemertjes. Kinderen van het eerste leerjaar tot en met het zesde leerjaar (geboortejaar 2002 tem. 2007) kunnen zich via de website van Marathon Oostende gratis inschrijven voor deze wedstrijd. Er zijn twee categorieën, volgens geboortejaar. Ieder lopertje krijgt een medaille. Start een aankomst van de Kids Run zal plaatsvinden in de Prinsenlaan. Bij de start van het nieuwe schooljaar  volgt een promotiecampagne naar alle Oostendse scholen voor deze eerste editie van de Kids Run.

Ook aan muziek zal er geen gebrek zijn tijdens de Marathon Oostende. Aan de start en de aankomst en op verschillende plaatsen onderweg zullen meerdere muziekgroepjes voor aanmoedigende klanken zorgen.

Challenge van de Oostendse bedrijven

We mikken dit jaar ook op een aanzienlijke deelname van bedrijven, organisaties en instellingen met de Challenge van de Oostendse bedrijven. Collega’s die samen willen inschrijven en voor de eer van hun werkgever lopen, komen in een extra klassement terecht. De Challenge van de Oostendse bedrijven richt zich op de lopers van de Halve Marathon en de 8 km. Voor deze twee afstanden zullen de drie bedrijven waarvan de deelnemende lopers best scoren een beker krijgen, die ongetwijfeld een ereplaatsje verdiend op de balie van het bedrijf in kwestie. Groepen die zich samen willen inschrijven hoeven dit niet via de website te doen, maar via het mailadres: marathon@visitoostende.be. Per bedrijf of organisatie wordt een minimum aantal van 10 lopers  vooropgesteld.

Marathon Oostende steunt Beyond the Moon

De opbrengst van de derde Marathon Oostende gaat dit jaar naar BEYOND THE MOON, een Belgische vzw die families met een ernstig ziek kind de gelegenheid biedt om te genieten van een onvergetelijke, kosteloze vakantie in een kindvriendelijke omgeving en om samen een zorgeloze tijd te beleven, ver weg van ziekenhuizen en behandelingen.

‘Wij vinden dat sport en gezondheid nauw samen gaan. Het is dan ook een logische keuze om met ons sportieve evenement wederom een financieel steentje bij te dragen aan een goed doel. Dit jaar staat onze steun in het teken van families met een ziek kind, om hen quality time te bieden tijdens een vakantie’, stelt Dirk De Bruycker van Rotary Oostende Ter Streep.

In het kader van de Marathon Oostende roept Beyond the Moon de deelnemers op om enerzijds zelf een bijdrage te leveren en anderzijds om een gezin met een ernstig ziek kind aan te dragen. ‘We zouden het in eerste instantie zeer fijn vinden indien de deelnemers de T-shirt met ons logo zouden dragen dat op 29 september 2013, samen met het borstnummer, zal worden uitgereikt.  Per T-shirt dat wordt gedragen schenkt de organisatie een bijdrage aan ons goede doel’, verduidelijkt Pascale Somers, manager & medestichtster van Beyond the Moon.

Daarnaast kan men zich persoonlijk inzetten en zijn sportieve inspanningen vooraf laten sponsoren voor dit goede doel door vrienden, collega’s en familie. Men stort de bijdrage rechtstreeks op de zichtrekening van Beyond the Moon met de mededeling: Marathon Oostende (IBAN: BE41 0014 7129 7010). Giften vanaf € 40,00 op jaarbasis zijn fiscaal aftrekbaar.

Tot slot, krijgen deelnemers of supporters de kans om nauw betrokken te worden bij dit goede doel. Ken je zelf een familie met een ernstig ziek kind dat nood heeft aan een vakantie, dan kun je het gezin aanmelden via de website www.beyondthemoon.org.  Beyond the Moon volgt iedere aanmelding zorgvuldig op en kijkt erop toe dat het gezin voldoet aan de selectievoorwaarden om in aanmerking te komen.

Organisatie en sponsoring

Voor de organisatie van de Marathon Oostende slaan volgende partners de handen in elkaar: Rotary Oostende Ter Streep, Toerisme Oostende vzw, Sportdienst Oostende, het Economisch Huis Oostende, Hermes atletiekclub Oostende vzw en het sportbureau Vlamos.

De Marathon wordt gesteund door volgende partners: Soiltech-Soetaert, C&A, Ferlin Interieur, Werco Wines, Golf & Sea, Apotheker Bultynck, Hit Fm, AZ Damiaan en Rode Kruis.

Praktisch

Geïnteresseerden kunnen zich nu reeds inschrijven via de website www.marathonoostende.be.

De inschrijvingsprijs bedraagt:

• Marathon: 20 euro (vooraf) of 25 euro (de dag zelf)
  • Halve marathon: 15 euro (vooraf) of 18 euro (de dag zelf)
  • 8 km: 8 euro (vooraf) of 10 euro (de dag zelf)

Inschrijven kan op www.marathonoostende.be

De organisatoren van de Marathon Oostende zijn voor 29 september nog op zoek naar een pak medewerkers, vooral seingevers en medewerkers bevoorrading. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij marathon@visitoostende.be