Economisch nieuws‎ > ‎Nieuwsflash‎ > ‎

Luchthaven Oostende vraagt trager ritme strengere normen

Geplaatst 7 sep. 2015 02:31 door Ilse Snick

Egis, de uitbater van de luchthaven van Oostende, heeft een aanvraag ingediend voor een minimale aanpassing van de milieuvergunning van de luchthaven. Die was begin 2015 weer een flink stuk strenger geworden en Egis wil dat deze verstrenging geleidelijker wordt ingevoerd. Hierdoor kan Egis verder onderhandelen met nieuwe vrachtlijnen, wat 100 extra jobs kan opleveren. Er is dus geen sprake dat de normen die in 2014 van toepassing waren zouden afgezwakt worden.

De milieuvergunning van de luchthaven dateert van 2004. Die omvat steeds strengere normen over de jaren heen. Op 1 januari 2015 zijn deze normen weer verstrengd, waardoor de meeste vrachtvliegtuigen niet meer kunnen landen op Oostende. Niettegenstaande de groei van passagiersvluchten van en naar Oostende is er vrachttrafiek noodzakelijk om een luchthaven rendabel te maken. 

Daarom vraagt Egis dat er voor de helft van de nachtvluchten teruggekeerd wordt naar de situatie van 9 maanden geleden, waardoor een aantal toestellen nog kan landen op Oostende. Vanaf 2020 zou dat voor een derde zijn, in 2024 wordt de nieuwe norm dan voor 100 procent ingevoerd.

Marcel Buelens (luchthavenmanager) wijst erop dat het aantal klachten voor geluidshinder van Ostend Airport de jongste jaren historisch laag is: 1 in 2014, 0 in 2013, 1 in 2012 en 1 in 2011. ‘Deels terugkeren naar de situatie van 2014 is terugkeren naar een klachtenvrije regeling, die voor de helft strenger wordt. We gaan akkoord met de verstrenging maar vragen alleen dat deze geleidelijker wordt ingevoerd’.

Egis, die nog voor 24 jaar een overeenkomst heeft om Ostend Airport uit te baten, wijst erop dat noch het toegelaten aantal vliegbewegingen noch het toegelaten aantal nachtvluchten wijzigt in vergelijking met de vorige jaren. De aanvraag tot  wijziging van de milieuvergunning gebeurt in volle transparantie met een openbaar onderzoek. 

Als de aanpassing wordt toegestaan zijn er verschillende maatschappijen, die nu vliegen op Luik of naar Franse, Duitse of Nederlandse regionale luchthavens, bereid om te onderhandelen over een komst naar Oostende.  Voor elke duizend ton extra die op een luchthaven aankomt, is er op jaarbasis 1 extra werknemer nodig.

Op de luchthaven van Oostende werken er vandaag 350 mensen. Daarnaast zorgt de luchthaven voor nog heel wat indirecte jobs in de kustregio.

Comments