Jonge ondernemers verkopen bedrijfsfietsen

Geplaatst 15 mrt. 2012 03:38 door Ilse Snick
Joachim Trio en Pieter Vandevelde hebben een zaak opgestart die bedrijfsfietsen op de markt brengt. 'De inspiratie voor bike@work haalden we in onze dagelijkse fietstocht naar ons werk in Oostende', zeggen Joachim en Pieter.

Joachim Trio en Pieter Vandevelde uit Aartrijke en Oudenburg zijn twee jonge ondernemers die besloten hebben om van hun hobby hun passie te maken. Beide werken ze momenteel als arbeider in een Oostends bedrijf en gaan ze dagelijks met de fiets naar het werk.

Het inspireerde het duo om enkele weken geleden 'bike@work' op te richten, een onderneming die instaat voor de verkoop en het onderhoud van fietsen op maat van de bedrijven.

'We bieden gepersonaliseerde fietsen aan, waarbij kleur en stickers vrij gekozen kunnen worden. We verkopen zowel fietsen voor woon-werkverkeer, als bedrijfsfietsen. Het model is ook te verkrijgen als elektrische fiets. De fietsen zijn van een Belgische fabrikant, waardoor kwaliteit en service gegarandeerd zijn. Voor de bedrijfsfiets is er een apart model beschikbaar, met volle banden voor op een werf, met een pakdrager vooraan en een terugtraprem', zeggen Joachim en Pieter, die verschillende voordelen zien voor bedrijven.

'De fiets is voor 120procent fiscaal aftrekbaar. De bedrijven krijgen ook het imago van duurzame onderneming en door te fietsen beschikken de werknemers over een gezonde geest in een gezond lichaam. Het onderhoud doen we bovendien ter plaatse in het bedrijf. Voorlopig zullen we de zaak combineren met onze huidige job. Doordat we in ploeg werken zal er altijd iemand van ons beschikbaar zijn. Nu is het een kwestie van de bedrijven te overtuigen om op de kar te springen. We richten ons op heel West-Vlaanderen. Een onderneming uit Zeebrugge en het Economisch Huis Oostende hebben intussen al een bestelling geplaatst', aldus nog Joachim en Pieter.

Gina Fichefet van het Economisch Huis legt de aankoop van bedrijfsfietsen uit. 'We moeten vaak vergaderen in de binnenstad. Dan is het een pak eenvoudiger om met de fiets te gaan, dan telkens de auto te nemen. Het is gezond én praktisch', zegt Fichefet. Een woon-werkfiets of een bedrijfsfiets van 'bike@work' met zeven versnellingen, slot en pomp kost 499euro. Voor een elektrische versie betaal je 1.299euro.