Hanssens neemt koekjesfabriek Sucake over

Geplaatst 29 apr. 2015 04:59 door Ilse Snick
De firma Hanssens heeft koekjesfabriek Sucake uit Blankenberge overgenomen. Voortaan worden de koekjes van Sucake in Oostende geproduceerd in de nieuwe productiehal van Hanssens Bake & Food op het bedrijventerrein Kromme Elleboog. ‘We blijven uiteraard ook bakkerijgrondstoffen, machines en materialen leveren aan bakkers’, verduidelijkt Herman Hanssens van Hanssens Bake & Food.
In juli 2013 nam het bedrijf zijn  intrek in een volledig nieuwe expeditiehal met toonzaal op de industriezone Kromme Elleboog in Oostende. Het nieuwe gebouw van 11.500m² groot werd inmiddels nog uitgebreid met een nieuwe productiehal van 2.500m², waar voortaan de productie van koekjes zal gebeuren.

Artisanale koekjes
Bokkepootjes, cakejes, vanillebolletjes, spiegeltjes, frangipane, …. Het zijn slechts enkele voorbeelden van koekjes die voortaan in Oostende zullen geproduceerd worden door Hanssens Bake & Food. De koekjes worden op artisanale wijze vervaardigd in deze nieuwe industriële bakkerij die aan de strengste kwaliteitseisen voldoet. ‘Hier komt nog heel wat handwerk bij kijken. De productie van deze artisanale koekjes is arbeidsintensief. Zo worden alle bokkepootjes nog altijd handmatig in de chocolade gedompeld’, legt Herman Hanssens uit.

Familiebedrijf
Het bedrijf Hanssens Bake & Food is een familiebedrijf met Herman, Patricia en de zonen Louis, Edouard en Benoit. De jongste zoon Victor studeert nog. Edouard en Benoit staan aan het hoofd van de koekjesfabriek, terwijl Herman en Louis de bakkerijgrondstoffen, - materialen en machines verder zullen uitbouwen. Het bedrijf voorziet ook in het vervoer en de stockage van goederen zowel droog, gekoeld als diepvries. Hanssens levert aan zo’n 400 bakkerijen in West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. In de nieuwe vestiging werden reeds halffabricaten zoals amandelmeel en chocoladeschilfers geproduceerd. Nu komen daar ook koekjes bij.

Opportuniteiten
Tot voor de overname stelde Hanssens 12 mensen tewerk. Met de overname van koekjesfabriek Sucake komen daar nog eens 25 mensen bij. De koekjes zijn vooral bedoeld voor de groothandel. ‘Het is steeds onze bedoeling geweest om ook zelf te gaan produceren. We willen het gamma van Sucake nog verder uitbreiden en verfijnen. En we hebben nog wel wat ruimte. Als er zich in de toekomst nog opportuniteiten voor doen, dan zullen we zeker niet twijfelen om onze activiteiten nog verder uit te breiden’, verduidelijkt Herman Hanssens. ‘We zien dat het bedrijventerrein aan de Kromme Elleboog zich volop aan het ontwikkelen is. De uitbreiding van Hanssens Bake & Food is daar een bewijs van, met de nieuwe productiehal. Als het bedrijf op termijn nog kan uitbreiden, dan is dit voor de tewerkstelling in Oostende uiteraard positief’, voegt schepen Johan Vande Lanotte, bevoegd voor Lokale Economie er aan toe.

Hanssens werd opgericht in 1986 in Veurne toen Herman en Patricia Hanssens de gistronde van Marcel Godderis overnamen. Al snel werden andere bakkerijgrondstoffen toegevoegd aan het gamma en werd het gebouw in de Brugsesteenweg in Veurne te klein. In juli 1988 verhuisde het bedrijf naar het nieuwe magazijn in de Albert I-laan in Veurne. Sinds 2013 zijn ze gevestigd in Oostende.