Handig stadsplan voor buurtwinkels Zandvoorde, Stene en Konterdam

Geplaatst 12 okt. 2012 02:46 door Ilse Snick

Na de Vuurtorenwijk stelt Het Economisch Huis Oostende nu ook uit met drie handige stadsplannetjes voor de wijken Stene, Konterdam en Zandvoorde. ‘Met deze kaartjes willen we de buurtwinkels promoten’, stelt Bart Bronders, voorzitter van het Economisch Huis Oostende.

‘Buurtwinkels zijn noodzakelijk om aangename en leefbare buurten te behouden. Ook op het vlak van sociale controle en veiligheid vervullen de plaatselijke handelszaken een belangrijke rol: een handelaar is de eerste wijkagent’, legt Bart Bronders uit.

Vanuit het toeristische oogpunt gaat er veel aandacht naar het handelsgebeuren aansluitend bij de Oostendse Zeedijk. Maar sinds enkele maanden is het Economisch Huis Oostende bezig met een campagne om de andere handelszones te promoten en te ondersteunen. Dit vergt een andere aanpak dan de toeristische invalshoek. ‘Enerzijds zijn we in de Belle Epoquewijk bezig met een Europees project om de handel te ondersteunen, anderzijds hebben we de campagne ‘buurtwinkels’ gestart voor de andere wijken’, vervolgt Bart Bronders. ‘We mikken hierbij onder meer op nieuwe bewoners en werknemers van industriezones in de buurt.’

De kaartjes worden verdeeld bij alle vastgoedkantoren om de nieuwe inwoners te bereiken. Ook de bedrijven op de industriezones krijgen de handige stadsplannetjes. Zo kunnen ze die aan hun werknemers bezorgen. Voor en na het werk, of tijdens de lunchpauze, zijn ze potentiële klanten. Ook alle handelszaken die vermeld staan op de wijkplannetjes. Zo kunnen ook de buurtbewoners een plannetje krijgen. Want de buurtwinkel is en blijft voor veel mensen de belangrijkste plaats voor sociaal contact.

Babs Design uit Oostende zorgde voor de layout van de plannetjes en het logo van deze promotiecampagne.