Electrawinds wil naar de beurs

Geplaatst 8 mei 2012 08:05 door Ilse Snick

Het Oostendse groenestroombedrijf Electrawinds ambieert een indirecte beursintroductie. Dit gebeurt dankzij een samengaan met het beursgenoteerde investeringsvehikel ECT I (European CleanTech I) dat sinds november 2010 genoteerd staat op de beurs van Frankfurt. ECT I heeft bij die kapitaalronde 115 miljoen euro opgehaald met als enige doel : investeren in een beloftevol Europees cleantech bedrijf. Electrawinds voldoet aan alle investeringsvoorwaarden en is na maanden van onderhandelen met het management van ECT I tot een akkoord gekomen over de transactie.

De transactie wordt echter pas definitief na goedkeuring ervan door de aandeelhouders van ECT I op een buitengewone algemene vergadering die momenteel gepland is op 15 juni 2012. Als de transactie wordt goedgekeurd ontvangt Electrawinds tot maximaal 95,4 miljoen euro bijkomend kapitaal om te investeren in toekomstige projecten. De huidige aandeelhouders zullen een ruime meerderheid behouden van circa 76,2 % in de nieuwe combinatie. De naam Electrawinds blijft behouden en de naam van ECT I zal veranderen in Electrawinds SE. Luc Desender blijft CEO en het huidige management blijft in functie. De raad van Bestuur van Electrawinds zal worden herschikt en Jo Cornu (momenteel al onafhankelijk bestuurder van Electrawinds) wordt voorzitter.

Na notering op de beurs van Frankfurt zal de nieuwe bedrijfscombinatie ook een notering aanvragen op de beurs van Brussel.