Electrawinds bouwt windproject in Kenia

Geplaatst 31 mei 2013 02:33 door Ilse Snick
Het hernieuwbare energiebedrijf Electrawinds en IFC InfraVentures (International Finance Corporation InfraVentures) hebben
een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de ontwikkeling van een grootschalig windproject in Mpeketoni (District Lamu).

Beschrijving: http://www.electrawinds.be/mail/email01.jpgHet geplande windturbinepark zal een geïnstalleerd vermogen hebben van 90 MW en is gelokaliseerd in het zuidoosten van Kenia. De
investeringskost wordt geschat op 180 miljoen euro. IFC InfraVentures is een 5-jarig fonds van 100 miljoen dollar dat opgericht is door IFC voor de financiering en ontwikkeling van private en publiek-private infrastructuurprojecten.

Electrawinds ontwikkelt het windpark Mpeketoni sinds 2011 en beschouwt IFC InfraVentures als een cruciale partner bij zowel de verdere ontwikkeling, de financiering als de uiteindelijke exploitatie van het toekomstige windpark. Nu een gezamenlijk engagement is genomen, is ook een gezamenlijk ontwikkelingsteam samengesteld voor de verdere uitwerking van het project. Na het bekomen van de
milieuvergunning wordt -later dit jaar- ook de bouwvergunning verwacht.

Een andere belangrijke mijlpaal wordt de ondertekening van de zogenaamde Power Purchase Agreement (PPA of
stroomcontract). Realisatie van het project is voorzien vanaf 2014. Naast de gezamenlijke inspanning om het windproject te ontwikkelen, wordt verwacht dat de ervaring van IFC zal bijdragen tot het verzekeren van de projectfinanciering.

Met de ondertekening van het samenwerkingsakkoord onderschrijven Electrawinds en IFC InfraVentures de gezamenlijke ambitie om hernieuwbare energie in Kenia een belangrijke stimulans te geven. Afhankelijk van de uiteindelijke turbinekeuze zal het windpark in Mpeketoni bestaan uit 36 tot 45 turbines. De projectsite is 800 hectare groot en situeert zich op zo’n 20 km van de nieuwe
zeehaven van Lamu die -dankzij de huidige uitbreidingswerken- van toenemend economisch belang is. Samen met de economische groei wordt een stijging voorspeld van het plaatselijke elektriciteitsverbruik. Het windturbinepark van Mpeketoni kan de behoefte aan extra capaciteit mee invullen.