Eerste windmolentransport vertrekt richting Thorntonbank

Geplaatst 19 mrt. 2012 08:40 door Ilse Snick   [ 18 jun. 2012 04:28 bijgewerkt ]

Het nieuwe hefeiland Neptune van het bedrijf DEME bracht zondag de eerste van dertig windturbines – met een capaciteit van 6,15 MW, een gewicht van 696 ton en een hoogte van 96 meter de grootste ooit op zee gebouwd – naar de Thorntonbank. Daar staan al zes windmolens van 5MW elk bij wijze van proef, maar het is de bedoeling dat tegen eind september de totale capaciteit van het C-Power windturbinepark op 215 MW uitkomt. Dat is goed om zo’n 400.000 gezinnen van energie te voorzien. Om technische redenen werd de afvaart van de Neptune tot in de late namiddag uitgesteld. Heel wat kijklustigen, die zich langs de havengeul hadden opgesteld, konden zien hoe het gevaarte met aan boord de rotor met een spanwijdte van 126 meter, de neus, twee torenelementen en de gondel probleemloos de havengeul uitvoer. Loodsen van de DAB Vloot brachten de Neptune tot bij de diepvaartroute en van daar uit ging het zelfstandig richting Thorntonbank, een reis van ongeveer vier uur. Daar worden de turbines dan geassembleerd.

‘In de havengeul werden ter hoogte van de North Sea Yacht Club drie buispalen afgezaagd’, legt Réjanne Gyssens, hoofd van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum uit (MRCC). Dat heeft alles met de veiligheid te maken. De geul is daar immers niet veel breder dan de spanwijdte van de rotor. Verder was het staketsel afgesloten voor het publiek.’