Economisch nieuws‎ > ‎Nieuwsflash‎ > ‎

Economisch Huis Oostende zet rijsimulator in om werkzoekenden sneller aan een rijbewijs te helpen

Geplaatst 16 mrt. 2017 05:15 door Ilse Snick
In het kader van het tewerkstellingsproject Taal en Mobiliteit zet het Economisch Huis Oostende nu ook een rijsimulator in. Oostendse werkzoekenden kunnen op de rijsimulator oefenen. ‘Zo kunnen ze sneller en vlotter hun rijbewijs halen, wat hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroot’, weet Jan Polley, coördinator van het project.
Het Economisch Huis Oostende is in samenwerking met zijn partners CBE Open School, CVO De Avondschool, CVO Miras, FMDO, Perspectief, Provincie West-Vlaanderen, Sociaal Huis Oostende, Stad Oostende en VDAB   in september 2016 gestart met een ambitieus tewerkstellingsproject. Bedoeling is om de werkloosheid in de Stad Oostende terug te dringen. Het project krijgt ook Europese subsidies (ESF). 

‘Uit cijfers blijkt dat slechts één op vijf van de jonge werkzoekenden in Oostende een rijbewijs B heeft, minder dan de helft van het Vlaamse gemiddelde. We stellen ook vast dat er binnen het bestaande aanbod van arbeidsmarktgerichte opleidingen geen praktische rijopleiding voorzien is’, verduidelijkt voorzitter Sabine Friederichs van het Economisch Huis Oostende.    
Daarom wordt een vernieuwend en kostenefficiënt leertraject voor het behalen van een rijbewijs aangeboden. CBE Open School en  CVO De Avondschool bieden theoretische lessen aan. Het is ook mogelijk om proefexamens af te leggen.   

Voor de praktische rijopleiding wordt gebruik gemaakt van rijsimulatoren.  Hiervoor werkt het Economisch Huis samen met Drs. Jorrit Kuipers, onderzoeker aan de Technische Universiteit Delft en eigenaar van Green Dino. ‘Met behulp van een rijsimulator worden voertuigbeheersing en voorrangsregels geoefend. De rijsimulator heeft een aantal voordelen in vergelijking met de traditionele lesauto. Het is goedkoop, veilig, milieuvriendelijk en effectief om leerlingen stap voor stap in een aantrekkelijke omgeving te leren autorijden. Er kan visuele feedback en een objectieve beoordeling worden gegeven’, legt Jan Polley uit.   
  
‘In een simulator kan men veilig oefenen zonder onmiddellijk de weg op te moeten. Maar een rijsimulator is ook kostenefficiënter door de intensiteit van de opleiding (meer verkeerssituaties in zelfde tijdspanne) en er kan een aanzienlijk deel van de duurdere rijlessen op de weg vervangen’, weet burgemeester Johan Vande Lanotte. De lessen op de rijsimulator zijn betalend. Voor het pakket van 24 lessen wordt 5 euro per les gevraagd of 100 euro in totaal.

De lessen op de rijsimulator worden gecombineerd met een beperkt aantal rijlessen in de Oostendse rijscholen. De totale kostprijs voor de opleiding is ongeveer de helft van een klassieke opleiding.
‘Daarnaast zetten we ook in op fietsmobiliteit en geven we ondersteuning bij het gebruik van het openbaar vervoer’, vervolgt Jan Polley.

Bij het Economisch Huis Oostende werken er nu zes mensen voltijds aan het project Taal en Mobiliteit.
Comments