De 10 laureaten voor de award Bedrijf van het Jaar

Geplaatst 9 jan. 2015 06:50 door Ilse Snick
De Perskring Oostende reikt elk jaar tijdens de Nieuwjaarsreceptie van Ondernemend Oostende haar Economische Vuurpijl uit. Dit jaar zijn volgende tien bedrijven genomineerd voor deze award voor het Bedrijf van het Jaar. De winnaar wordt op maandag 26 januari bekend gemaakt in het Kursaal van Oostende.

Noordzee Helikopters Vlaanderen Oostende
Het helikopterdienstenbedrijf versterkte zijn positie op de Europese markt door de overname van het Noorse Blueway. Intussen goed voor een vloot van 75 helikopters en 650 werknemers. Is klaar om zeereddingsdienst van het leger over te nemen.

Videoline Ichtegem
Het audiovisueel communicatiebedrijf verruimde voor de tweede keer. Na de investering in  La Brugeoise in Brugge (eventzaal) werd in 2014 Eventhouse opgericht, een unieke B to B Locatie met inbegrip van alle moderne snufjes voor een uniek bedrijfsevent – of seminarie.

Fruitkwekerij Wim Adriaenssens uit De Haan
Geïntegreerd gekweekte peren, appels, kersen en pompoenen zijn de USP van de fruitkwekerij Adriaenssens uit Klemskerke. Dankzij zijn fruitautomaten vond hij ook een creatieve manier om vers fruit van zee bij de klant te brengen. Maakt ook eigen fruitsappen en gebruikt bijen om te verdelgen.

QMBT (humanoide robots) Oostende
Dankzij dit bedrijf dat eerst haar technologische strepen verdiende in Quatar wordt Oostende het centrum van de humanoïde robots. Robots uit Oostende werken al in de ouderenzorg en met kinderen met autisme en leerproblemen. 2014 werd het jaar van de expansie en doorbraak, inclusief een privébezoek aan Koning Wilhelm Alexander van Nederland.

Fides Petfood Oostende
De producent van droge honden- en kattenvoeding investeerde in 1 hectare extra bedrijfsgrond (bouw klaar in 2015), meteen goed voor de tweede forse uitbreiding in Oostende. Daarnaast investeerde het bedrijf fors in de wegname van de geurhinder, waardoor de schouw vervangen werd door een harsbad.

Neptunus Oostende
De foodsector in het algemeen en de visbusiness is nog springlevend aan de kust. Dat bewijst de familie Van Molle met de uitbouw van hun spiksplinternieuw bedrijfsgebouw op Plassendale 4. Van IJsland tot Oostende werkten ze een toporganisatie uit met 37 personeelsleden en vele honderden klanten in heel het land.

Falck Belgium Oostende
Falck Safety Services, wereldleider op het vlak van trainingen in gezondheid, veiligheid, overlevingstechnieken en crisismanagement, biedt al 30 jaar ondersteuning aan olie- en gasindustrie, de zeevaart en de hernieuwbare energie vanuit 26  trainingscentra in 5 continenten. Er werken 1.000 mensen voor het bedrijf. Het trainingscentrum in Oostende is operationeel sinds september 2014. Falck Safety Services Belgium beschikt over de modernste technologie om uiteenlopende veiligheidstrainingen te geven. Het trainingsbassin met stormsimulatie, golfslag-, wind- en regengeneratoren kan volledig verduisterd worden. Met de HUET-installatie wordt getraind met helikoptercrashes op zee.

BOD Bredene-Oudenburg-De Haan
Dienstenbedrijf Bredene – Oudenburg – De Haan (BOD) is een dienstenchequebedrijf dat in januari 2005 werd opgericht door de PWA-, OCMW- en gemeentebesturen van Bredene, Oudenburg en De Haan. Door samen te werken met de lokale gemeentebesturen en het verlenen van kwalitatieve diensten is BOD in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke onderneming in de regio. Inmiddels stelt BOD meer dan 200 werknemers tewerk. BOD is actief op vlak van huishoudhulp en beschikt ook over een strijkatelier. Om de kwaliteit van onze dienstverlening te garanderen werken zij enkel met vaste medewerkers die binnen het bedrijf opgeleid en begeleid worden.

Hotel Royal Astrid Oostende
Dankzij een doorgedreven renovatie en forse uitbreiding is Royal Astrid het grootste hotel van de Belgische Kust geworden. Bekend omwille van zijn schitterende wellness en uitstekende marketing dankzij allerhande pakketten. Hoge bezettingscijfers, ook buiten het seizoen, bewijzen dat Oostende nog aantrekkelijk is als bestemming voor groepsreizen.

Juwelier Arnold Oudenburg
Stefaan Huyghebaert is de derde generatie (juwelenzaak werd opgericht in 1928) juweliers en bewijst door zijn persoonlijke aanpak dat je klanten uit een ruime regio naar een speciaalzaak buiten een centrumstad kan halen, mits de juiste aanpak, kwaliteit, dienst-na-verkoop en personal touch. Dat bleek uit een studie van het Wes over de koopstromen in de regio Oostende.