Cloudcampus opent 1 maart de deuren in Oostende

Geplaatst 1 mrt. 2013 04:39 door Ilse Snick
Vanaf 1 maart beschikt de stad aan zee over een eigen Cloudcampus. Het betreft een initiatief van het Oostendse bedrijf Nuvia. ‘Heel veel mensen beschikken over een smartphone, laptop en tablet. Maar ze gebruiken maar een heel beperkt deel van de mogelijkheden, waardoor zowel bedrijven als zelfstandigen geld laten liggen’, luidt het bij Nuvia. Voortaan kan iedereen in de Cloudcampus terecht voor alle informatie over de nieuwste informatietechnologieën.

De drie bestuurders van Nuvia waren pioniers op het Europese internettoneel in 1994 en registreerden de 3de, 4de en 5de domeinnaam op het Belgische internet. ‘Onze passie voor het internet stamt al vanuit de begintijd’, stellen Bart en Frank Verhaegen en Philippe Creytens.

Zorg dat je mee blijft

Vandaag stellen zij hun Cloudcampus voor. De initiatiefnemers zijn ondertussen vijftigers, levenslang pioniers geweest en een sprekend voorbeeld van een effectieve ontdekkingstocht naar technologische vernieuwing en toekomst met een leven waarbij de combinatie van werken en studeren centraal staat. Met de Cloudcampus zijn ze op hun bestemming aangekomen.

De flitsende vooruitgang van mobiele communicatie, de extreme diversiteit aan digitale media, de massale digitalisering van data en - daarmee samenhangend - een nooit geziene beschikbaarheid en bereikbaarheid van informatie zijn slechts enkele voorbeelden van de revolutie op het vlak van de informatietechnologie. ‘Kunnen omgaan met moderne technologie op een kritische en efficiënte, maar ook verantwoorde en veilige manier, vereist dan ook een nieuw pakket aan basiscompetenties en permanente opvolging. Dat is waar Cloudcamper voor staat. Iedereen kan bij ons terecht om op een laagdrempelige wijze op de hoogte te blijven van de laatste evoluties’, stellen ze.

Bar d’ Office Oostende

In de Cloudcampus staat co-working centraal. ‘Co-working draait voor ons rond community, samenwerking met gelijkgestemden, wederzijdse ondersteuning en het leren kennen van leuke, inspirerende mensen. Als flexibele professioneel heb je behoefte aan contact met anderen. Je wil ervaringen delen, ideeën toetsen, tijdelijke samenwerkingen vormen en netwerken. Eén van de grootste voordelen van de Cloudcampus is dat wij dit erg belangrijk vinden. Dat zie je aan de events die we samen organiseren, zoals Breakfast-sessies, workshops, themadagen en opleidingen voor allerhandeniches en voor alle leeftijden’, luidt het.

In de schoot van de Cloudcampus werd daarom Bar d’ Office opgericht. Bar d’ Office  is een creatieve werkomgeving waar je kan binnenvallen voor ontmoeting en interactie. Ben je het beu om alleen thuis te werken, zoek je gelijkgezinden om te klankborden of mensen met aanvullende talenten, dan ben je hier van harte welkom. Je krijgt er geen eigen bureau maar wel de essentiële kantoorfaciliteiten (printen, kopiëren, Wifi). ‘We hebben ons laten inspireren door andere Oostendse initiatieven zoals Oostende Werkt, Oostende Werft en Oostende Rocks. Via de Bar d' Office Oostende willen we werk maken van Oostende Surft’, stellen de mensen van Cloudcampus.

Bar d’ Office bestaat reeds in verschillende Vlaamse steden en is een initiatief van Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit, opgericht door de Vlaamse regering.

Doelstellingen van Bar d’ Office:

Ondernemers de mogelijkheid bieden een nieuw netwerk uit te bouwen : virtueel gekoppeld aan feitelijke ontmoetingsplaats.

Een broeiplek van creativiteit.

Interactie en kruisbestuiving tussen ondernemers.

Kleine zelfstandigen professionaliseren via extra tools en infrastructuur.

Ondernemers uit de zelfde buurt met elkaar in contact brengen en versterken.

Een binding creëren tussen ondernemers en een buurt.

Een landelijk netwerk van dit soort lokale antennes waar de ondernemer overal terecht kan.

De netwerkapplicatie http://www.bardoffice.com stimuleert de interactie.

Wat betaalt de co-worker?

1) Lidgeld

Voor 1€ (BTW exclusief) per kalenderdag kan je tijdens de openingsuren in een Bar d’ Office naar keuze minimum 20u/maand gebruik maken van de kantoorfaciliteiten en heb je toegang tot de webapplicatie. Je kan deze uren evengoed spenderen in één van de andere Bars van het netwerk.

Los hiervan biedt elke locatie ook zijn eigen formats en tarieven aan voor meer uren of kantoorruimte. Wil men gebruik maken van het netwerk en de webapplicatie zodat men ook in de andere locaties terecht kan en wil je als locatie leden van anderen ontvangen, dan is het lidgeld vereist. Het is dus een soort ‘mobiliteitsfee’ waarmee je toegang krijgt tot een landelijk netwerk en interactie.

2) Meeting rooms

Elke Bar d’ Office heeft één of meerdere vergaderzalen ter beschikking.

Een vergaderzaal die wordt aangeboden tegen het ledentarief van 10€/uur (min. Acht personen) is te reserveren via de webapplicatie van Bar d’ Office.

De coworker bepaalt zelf wanneer hij/zij stopt met het abonnement en betaalt dus geen dag te veel.

Info: www.cloudcampus.be