Chocolaterie Willems pakt uit met Belle Epoque praline

Geplaatst 17 dec. 2013 06:50 door Ilse Snick
De Belle Epoque Wijk heeft nu ook een eigen praline. Chocolatier Olivier Willems creëerde de Belle Epoque praline met een ganache van Fleur de Sel en een knapperige krokante praliné. ‘Deze praline doet me terugdenken aan mijn kindertijd. Spelend op het grote strand en in zee, waar je ouders  het zand met het zoute water afspoelden en je zo de zee kon proeven’, stelt hij.

Chocolaterie Willems is al 20 jaar gevestigd in de Belle Epoquewijk. ‘In die periode is er veel veranderd. Sommige Belle Epoquewoningen worden gerenoveerd, andere zijn verdwenen.  Belle Epoque doet me aan vroeger denken. Zo bezorgen bakkers-patissiers en chocolatiers mij regelmatig oude recepten omdat ze niet wilden dat die zouden verdwijnen’, blikt hij terug.

Maar volgens Olivier Willems zijn de tijden veranderd. ‘De klanten willen nu smaken proeven. Ook de nieuwe invloed van culturen in onze wijk, die je aanvoelt als je er in rondwandelt, hebben mij ertoe aangezet een smaakexplosie te maken. De creatie zat al in een tijdje in mijn hoofd maar het duwtje dat ik nodig had om een praline te vervaardigen die Oostende waardig is, heeft het Economisch Huis mij gegeven’, vertelt hij.

‘De Belle Epoque wijk is een stadsdeel van Oostende waar handelaars je kunnen verrassen met creaties die met gevoel en liefde gemaakt zijn’, vindt de chocolatier. En verrassen doet hij alvast met zijn Belle Epoque praline. ‘Dit is de enige praline  die mij doet terugdenken aan mijn kindertijd, spelend op het grote strand en aan zee. Wanneer - na een hele namiddag ravotten - het zand met zout zeewater van je werd afgespoeld, kon je de zee kon proeven’, blikt hij terug. Olivier Willems verving zeezout en zand door een ganache van Fleur de Sel en een knapperige krokante praliné. Zo ontstond de Belle Epoque praline.

Samen met de Belle Epoque praline pakt Chocolaterie Willems ook uit met een Tastebox. ‘De Tastebox wil verrassen in een nieuwe wereld waar culturen en verhalen samen komen en zo mooie wijken ontstaan’, legt hij uit. De Tastebox bevat 7 pralines met elk hun eigen smaak en een knipoog naar foodpairing.  Alle pralines zijn gemaakt met verse producten en Callebaut origine chocolades. Eén voorbeeld is de Harlekijn bierpraline, die tot stand kwam in samenwerking met bierpromotor Ive Moystery van ’t Koelschip. ‘In de toekomst wil ik de pralines blijven vervangen door met nieuwe smaken naar gelang de seizoenen of door de nieuwe verhalen die onze wijk rijk is.’