BNIP is enige bereider van artisanaal en biologisch geitenijs

Geplaatst 4 jun. 2013 06:26 door Ilse Snick

De nieuwe vestiging van Belgian Natural Ice cream Production (BNIP) in de Leegaardsdijk 6 in Oostende opent op zondag 9 juni haar deuren voor het grote publiek. IJsbereider Peter Pattyn is één van de Vlaamse ambassadeurs van de Bio.  BNIP is in het hele land gekend voor zijn ambachtelijk en biologisch bereid geitenijs.

Van kardemomijs tot ansjovis- of komkommersorbet … bij BNIP is het allemaal mogelijk. Al sinds 1993 wordt bij BNIP op ambachtelijke wijze biologisch ijs bereid. ‘We namen 20 jaar geleden IJs René over uit De Haan. We zijn er gestart op een oppervlakte van amper 15 m²’, blikt Peter Pattyn terug. Samen met zijn vrouw, zus en schoonbroer is hij de drijvende kracht achter BNIP. Inmiddels is het bedrijf verhuisd naar een nieuwe vestiging in de Leegaardsdijk, waar BNIP over een oppervlakte van 600 m² beschikt.

Als kind al hielp Peter Pattyn zijn vader, die ook ijsbereider was, bij het bereiden van ambachtelijk ijs. Vandaag maakt hij nog steeds gebruik van de originele recepten. ‘We deden alles zelf, van het ophalen van de melk bij de boer tot het bereiden van het ijs’, vertelt hij. Niettegenstaande de schaalvergroting – vorig jaar produceerde BNIP 20.000 liter bio-ijs , dit jaar al 30 procent meer – wordt alles nog steeds ambachtelijk gemaakt. ‘De grondstoffen blijven melk, boter, suiker en eieren. We gebruiken geen aroma’s. Alle grondstoffen zijn biologisch en natuurlijk zoals aardbeien, mangopuree of vanillestokken.’

De productie van geitenijs begon eerder toevallig. ‘Ter gelegenheid van een opendeurdag van de geitenboerderij ’t Reigershof kreeg ik tussen pot en pint de vraag of ik ook eens geitenijs wou maken.’ Het bleek het begin van een succesverhaal. Bio-Planet toonde meteen interesse voor dit unieke product. BNIP levert onder de merknaam IJs René aan het schepkot in De Haan en aan Bio-Planet. De producten van BNIP zijn bij bio- en natuurwinkels ook te vinden onder de merknaam Tijst-it. Een klein deel van de productie gebeurt onder private label. Naast geitenijs brengt de Oostendse ijsbereider ook gewoon ijs van koemelk op de markt evenals sorbets. ‘Naast biologisch ijs produceren we ook ijs zonder biolabel, al wordt het aanbod bio steeds groter.’

Volgens Peter Pattyn is het verschil tussen geitenijs en koeienijs overigens niet te proeven. ‘De smaak is voor 99,5 procent hetzelfde. Voor geitenijs gebruiken we geen boter maar plantaardige vetstof, waardoor het lichter verteerbaar is. Ook voor de spijsvertering is het beter en mensen met een allergie voor koemelk kiezen uiteraard ook voor geitenijs. Maar het blijft wel even calorierijk’, weet hij. Al kan de ijsbereider het niet laten om elke dag te proeven. ‘Onze ouders lieten ons zoveel ijs eten als we wilden, ze dachten dat we het vanzelf wel beu zouden worden. Maar niks is minder waar. Elke dag eet ik een ijsje, het liefst chocolade-ijs’, bekent hij. Al experimenteert BNIP ook met unieke smaken. Zo is het kardemomijs één van de toppers. En voor restaurants maakte het bedrijf bijzondere sorbets met onder meer tomaat, ansjovis of komkommer.

Wie eens wil proeven van het unieke geitenijs van BNIP kan op 9 juni tussen 11 en 17 uur terecht in de Leegaardsdijk 6. Ter gelegenheid van de week van de Bio opent de ijsbereider de deuren voor het grote publiek. Om 10 uur vindt de officiële opening van de nieuwe vestiging plaats in aanwezigheid van vice-premier Johan Vande Lanotte.