Atelier Vierkant bouwt tweede bedrijfsgebouw in Oostende

Geplaatst 17 mrt. 2016 05:34 door Ilse Snick
Het bedrijf Atelier Vierkant startte 25 jaar geleden met het maken van design potten. Sinds 2 jaar heeft het bedrijf ook een vestiging in Oostende en daar komt na de zomer nog een tweede vestiging bij. ‘Het is de bedoeling dat de productie nog dit jaar volledig naar Oostende wordt overgebracht’, stellen Willy en Ward Janssens van Atelier Vierkant. Op termijn evolueert de tewerkstelling in Oostende van 20 naar 45 mensen.

Atelier Vierkant is een Belgisch familiebedrijf dat handgemaakte design bloempotten maakt. De potten en objecten van Atelier Vierkant zijn groots en indrukwekkend. Ze staan overal ter wereld: van privé-residenties in Ibiza, Cannes en andere mondaine oorden tot een shopping center in Japan of een galerij in Singapore. Ook de Koninklijke familie van Abu Dhabi, David Beckham en Gerard Depardieu hebben Belgische bloempotten van Atelier Vierkant in hun ‘tuin’ staan.

Tweede vestiging in Oostende
Momenteel worden de design objecten gemaakt in Oostende en in Beernem. Maar het is de bedoeling dat de productie nog dit jaar integraal naar Oostende wordt overgebracht. De vestiging in Beernem zou dan louter nog dienen als research and development center.

In de Solvaylaan in Oostende start Atelier Vierkant eerstdaags met de bouw van een tweede bedrijf. Dit komt naast de eerste vestiging waar momenteel 20 mensen werken. In het bestaande gebouw zijn er 5 ovens waar de bloempotten en zitkeien uit klei worden gebakken. Het is de bedoeling dat er in de nieuwe vestiging nog een vijftal ovens bijkomen. De twee vestigingen samen zullen werk bieden aan zo’n 45 mensen. ‘Het was een heel bewuste keuze om naar Oostende te komen’, stelt Willy Janssens. ‘We zijn bij het zoeken naar een nieuwe locatie en de realisatie van ons project zeer goed begeleid geweest door het Economisch Huis.’

Volgens burgemeester Johan Vande Lanotte is Atelier Vierkant een bedrijf met een toegevoegde waarde op alle vlakken. ‘Oostende beschikt over werkzoekenden die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Atelier Vierkant is een creatief bedrijf dat mensen opleidt zodat ze over een unieke beroepskennis beschikken. Het is een ideaal bedrijf voor Oostende: de tewerkstelling gebeurt hier en de producten, die wereldwijd geëxporteerd worden, maakt men met eigen mensen’, stelt de burgemeester.

Familiebedrijf
Willy Janssens startte zijn atelier inmiddels 25 jaar geleden. Hij werkte toen als plantenkweker en vond geen geschikte potten voor zijn planten, waardoor hij ze dan maar zelf ging maken. Zijn vrouw Annette Lantsoght is nog steeds de designer van Atelier Vierkant en inmiddels maken ook de drie zonen Dries, Bert en Ward deel uit van het bedrijf.

‘Design, productie, verkoop, … we doen alles zelf’, stellen Willy en Ward Janssens. ‘Dat is onze sterkte’. Naast de enorme bloempotten maakt Atelier Vierkant intussen ook andere objecten zoals zitkeien en grote sculpturen in verschillende kleikleuren. ‘We vertrekken vanuit het product: de klei. En we kijken tot wat de klein in staat is en waar het ons leidt. We testen de grenzen af’, vertelt hij. Wekelijks verwerkt Atelier Vierkant zo’n 40 ton klei, volledig met de hand. ‘We amuseren ons’, besluiten ze.