Aanpassing terrassenreglement: open driehoek mag gedicht worden

Geplaatst 24 jun. 2014 04:52 door Ilse Snick
Uitbaters van open terrassen mogen voortaan het open driehoekje tussen de luifel of het dak en de zijwindschermen dichten met doorzichtig materiaal. Schepen Niko Geldhof bracht dit voorstel op de gemeenteraad. Hiermee steunt hij de Oostendse horeca. Enkele zaken reageren alvast positief op dit initiatief.

Begin dit jaar heeft schepen Geldhof zich voorgenomen om de Stedelijke Verordening op het Privatief Gebruik van het Openbaar Domein stelselmatig te bekijken en aan te passen waar nodig. Eén onderdeel van deze verordening is het zogenaamde ‘terrassenreglement’.

‘Ik heb rond de tafel gezeten met enkele terrasuitbaters o.a. uit de Langestraat en geluisterd naar hun grieven. Na overleg met en onderzoek door mijn dienst Handhaving & Toezicht, het Economisch Huis, Toerisme Oostende en HoReCa Middenkust zijn we tot een voorstel gekomen om enkele aanpassingen door te voeren aan het terrassenreglement’, aldus schepen Geldhof, bevoegd voor de bezetting van het Openbaar Domein.

De wijzigingen aan het terrassenreglement werden op vrijdag 20 juni 2014 aan de Gemeenteraad voorgelegd. Het betreft onder andere het optrekken van de zijwindschermen van de open terrassen tot aan de terrasluifel of het -dak. ‘De mensen staan, mede door het rookverbod, vaker buiten op het terras van hun favoriete café of restaurant. Diverse horeca-uitbaters namen verschillende maatregelen om het comfort van hun klanten te optimaliseren. Onder andere door het installeren van betere terrasverwarming – denk aan de gekende branders.'

'Echter bij open terrassen bepaalde het reglement dat de ruimte tussen de zijwindschermen (met een maximale hoogte van 1,80 meter) en de luifel of het dak open moest blijven. Dit was uiteraard nadelig voor het cliënteel op het terras, maar ook voor het verbruik van de terrasverwarming die geïnstalleerd wordt net onder de luifels. Door de aanwezige, onvermijdelijke tocht vallen deze branders vaak uit of moeten ze extra hard gezet worden. Daarom wil ik de uitbaters nu de mogelijkheid  bieden om dit driehoekje wel dicht te maken met doorzichtig, brandbestendig materiaal’, verduidelijkt schepen voor Lokale Economie Niko Geldhof.