48 werkgevers zoeken personeel op tweede jobbeurs Job O

Geplaatst 11 okt. 2013 02:44 door Ilse Snick

Het Economisch Huis, Jobkanaal, de Stad Oostende en VDAB organiseren op donderdag 17 oktober voor de tweede keerde jobbeurs Job-O. De beurs vindt plaats in de Sleuyter Arena in Oostende en past in de Werkweek van de VDAB.

Tijdens Job-O gaan zo’n 48 werkgevers op zoek naar nieuw personeel. Alle werkzoekenden of mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging zijn welkom in de Sleuyter Arena op donderdag 17 oktober van 10 tot 16u. Enkele voorbeelden van bedrijven die zullen rekruteren tijdens Job-O  zijn Daikin Europe, Coppin, Jetair, Lidl, NMBS-Groep, Stadsbader, Verhelst Bouwmaterialen, Dienstenbedrijf BOD, Zara, Lidl en Massimo Dutti. Het aanbod vacatures is erg divers: arbeiders, bedienden, technici, verkoopsters, schoonmaakhulpen, verpleegkundigen, A2/bachelor/master in engineering, bouwkunde, ICT en nog veel meer.

Veel firma’s die op de beurs in de Sleuyter Arena vertegenwoordigd zijn, beseffen maar al te goed dat door de krapte op de arbeidsmarkt een heuse mentaliteitswijziging nodig zal zijn. Vacatures raken moeilijk ingevuld, dus richt men zich best ook op mensen die het moeilijker hebben op de arbeidsmarkt. Dat beaamt ook Carine Daene, regiomanager van VDAB Oostende-Westhoek: ‘Er is een stijgende krapte op de arbeidsmarkt. We willen werkgevers ervan overtuigen dat er nog een belangrijke werfreserve is bij doelgroepen waar niet altijd meteen aan gedacht wordt. Bij die doelgroepen zitten heel wat competente werkzoekenden die mee vacatures kunnen invullen die niet altijd makkelijk in te vullen zijn. Daarom organiseren we deze jobbeurs samen met de adviseurs van Jobkanaal.’

Deze doelgroep is in de regio Oostende nogal omvangrijk, horen we bij de mensen van Jobkanaal: ‘Als 55% van de niet-werkende werkzoekenden in de regio Oostende tot de zogenaamde kansengroep behoort van 50-plussers, werkzoekenden met een arbeidshandicap en kandidaten van vreemde origine, dan kan het bedrijfsleven niet anders dan ruimer rekruteren dan ze gewoon zijn. De Vlaamse ondernemingsorganisaties UNIZO, Verso en Voka willen met het project Jobkanaal ondernemingen helpen in het ontdekken en inzetten van dit enorm potentieel op de arbeidsmarkt. Onze aanwezigheid op deze jobbeurs, is slechts één van de initiatieven om hieraan tegemoet te komen.’

Schepen van Lokale Economie Niko Geldhof : ‘Hoe meer mensen uit de kansengroepen aan de slag zijn, hoe sterker het sociaal weefstel van een stad. Een job hebben is een bijzonder belangrijke factor voor mensen om zich te integreren of zich sociaal-maatschappelijk goed te voelen. Daarom moet we proberen iedereen die kan werken ook effectief aan de slag te krijgen. Dit is goed voor de bedrijven en voor de mensen zelf. Er zijn nog veel mensen die echt willen werken die nog altijd geen job vinden. Die motivatie moeten we helpen realiseren.’