3e Open Plassendaledag mikt op 10.000 bezoekers

Geplaatst 10 apr. 2012 04:26 door Ilse Snick

Het Economisch Huis en Haven Oostende organiseren op zaterdag 21 april voor de derde keer de Open Plassendaledag. Die dag stellen 36 bedrijven hun deuren open voor het grote publiek en voor geïnteresseerde werkzoekenden. Voor het eerst nemen er ook bedrijven deel uit de industriezones Stene en de nieuwe zones Kromme Elleboog en Ostend Stores Business Park.

In twaalf jaar naar 1.800 jobs

Twaalf jaar geleden startte de ontwikkeling van de industriezones Plassendale, Oudenburg en Stene. Inmiddels vestigden zich daar 33 bedrijven. Dit en volgend jaar starten daar nog eens 8 andere bedrijven met de bouw van een nieuwe vestiging.

a)    Greenbridge bouwt The Energy Box op Plassendale 1

b)    Electrawinds zal kantoor herinrichten om meer mensen tewerk te kunnen stellen en bouwt verder aan installaties op Plassendale 2

c)    G&V tankstation op Plassendale 2

d)    Delrue Pleisterwerken op Plassendale 3 (small business zone)

e)    Euro Masima, Brugs-Taiwanese machinebouwer (kantoor en atelier en loods), heeft eerst zijn dochterfirma Blauwsteen gebouwd en ondergebracht op Plassendale 3. Aangepaste bouwvergunning voor rest is binnen.

f)     Groep Sleuyter op Plassendale 3, bouwvergunning wordt in mei binnengebracht

g)    NV Straton (kledij) op Plassendale 4

h)    Neptunus op Plassendale 4 (visbedrijf), bouwvergunningsaanvraag is binnen

i)      Coppin op Plassendale 4

Johan Vande Lanotte: ‘Ondertussen werken op de verschillende delen van het Plassendaleproject meer dan 1.800 mensen. Daarnaast zorgen deze bedrijven onrechtstreeks voor heel wat extra banen en het behoud van andere jobs in de regio.

Uit de bijlages met tewerkstellingcijfers blijkt dat er een gestadige groei is, zowel in de Haven als in het Plassendaleproject. De Zone Kromme Elleboog komt erbij dit jaar met twee bedrijven die al aan het bouwen zijn: D-Glas en ATB. Hanssens volgt nog voor de zomer. Deze zone verkoopt zeer goed.’

Uitbreiding naar andere zones

Aan de vorige editie van de Open Plassendaledag in 2009 nam een 20-tal bedrijven deel. Inmiddels groeide dat aantal uit tot 36 bedrijven. Naast de industriezones van Plassendale nemen aan  de derde editie van Open Plassendaledag dit jaar ook een aantal groeibedrijven in de Zandvoordestraat en industriezone Stene deel. Ook de eerste bedrijven van het nieuwe bedrijventerrein Kromme Elleboog (ATB Autobanden, D-Glas, Bouwcentrum van KHBO-VTI-CVO-VDAB, Hanssens en Setraco) en de nieuwe zone voor kleinere bedrijven in de Biekorfstraat Ostend Stores Business Park worden in primeur voorgesteld.

Vorige editie lokte de Open Plassendaledag ruim 5.000 bezoekers. Dit jaar mikken we op een verdubbeling van het aantal bezoekers. Zo richten we ons ook op de jeugd met een afzonderlijke communicatiecampagne. Jongeren tussen 18 en 25 jaar die hun bezoekerspas afhalen aan de infostand op het centrale krijgen een balpen mét geïntegreerde USB-stick.

Ook de jobmarketeers en de verantwoordelijke van het actieplan Oostende@work zijn met een stand aanwezig op deze editie van Open Plassendaledag. Het actieplan Oostende@work streeft ernaar om 1.000 mensen aan een job te helpen. Geïnteresseerde werkzoekenden die hun CV afgeven aan de mensen van de stand Oostende@work of er een infoformulier invullen krijgen een eID-lezer (voor de eerste 100 mensen!).

100 vacatures: Derde Open Plassendaledag = Jobdag

Op de Plassendale bedrijventerreinen zijn er vandaag zeker 100 vacatures. Dat blijkt uit een enquête die het Economisch Huis uitvoerde bij alle bedrijven die deelnemen aan de Open Plassendaledag. Geïnteresseerde kandidaat-werknemers kunnen op 21 april een unieke kijk achter de schermen nemen bij deze bedrijven.

Zowel in Oostende als in de rest van de provincie West-Vlaanderen profileert de Open Plassendaledag zich dit jaar als een Jobdag. Heel wat bedrijven zijn nog op zoek naar gemotiveerde personeelsleden en zien deze opendeurdag als een uitgelezen kans om geïnteresseerde kandidaten aan te trekken. Op de website van de Open Plassendaledag zijn deze vacatures terug te vinden.

Bart Bronders: ‘Omdat we heel hard bezig zijn met tewerkstellingsprojecten kiezen we bewust om ook een aantal niet-industriële bedrijven zoals grote garages (BMW en Lotus) of het hoofdkwartier van een elektroketen (Loeters) of een wellness-ontwikkelaar (O’Sea) te tonen. Dat zijn professionele kmo’s met heel wat tewerkstellingskansen voor jonge mensen die nog hun studiekeuze moeten maken.’

Aan de derde editie van de Open Dag Plassendaledag nemen 36 bedrijven deel. Door de aard van hun activiteiten zijn de meeste bedrijven ‘business to business’ georiënteerd. Extra klanten zullen ze dus niet bereiken door deel te nemen aan de Open Plassendaledag. Door hun deuren open te stellen voor het grote publiek, richten de meeste bedrijven zich op geïnteresseerde werkzoekenden. ‘We hebben de voorbije weken alle deelnemende bedrijven bevraagd. Hieruit blijkt dat er op vandaag zeker honderd vacatures zijn in deze bedrijven, zowel voor kort- als voor hoger geschoolden, in zowel productie- als in administratieve, logistieke en verkoopfuncties’, verduidelijkt Bart Bronders, voorzitter van het Economisch Huis.

Uit de enquête van het Economisch Huis Oostende bij de deelnemende bedrijfsleiders blijkt dat zij terdege beseffen dat de arbeidsmarkt gekeerd is van een vraag- naar een aanbodmarkt. Steeds vaker kiezen kandidaten hun werkgever, eerder dan andersom. Om nieuwe werknemers aan te trekken en goede krachten te houden, werken de bedrijven hard aan hun X-factor. Veiligheid, kwaliteit, milieu en hygiëne zijn basisfactoren. Daarnaast zetten de bedrijven ook in op een modern HR-beleid met kenmerken als: flexibel werken, een aantrekkelijke verloning, extralegale voordelen, training en opleiding.

Nagenoeg alle ondernemingen op Plassendale hebben momenteel vacatures, hebben er de laatste 6 maanden gehad of voorzien er voor de komende 6 maanden. Hoe verscheiden de gezochte profielen van medewerkers ook zijn, nagenoeg alle bedrijven kampen met de klassieke moeilijkheden die de arbeidsmarkt ook in andere regio’s kenmerken: schaarste aan voldoende, geschikte kandidaten, de lange invullingsduur, de  ‘mentaliteit’ van sollicitanten.

Het Economisch Huis zorgt ervoor dat de vacatures in de promotiecampagne voor de Open Plassendaledag extra sterk aan bod komen. VDAB Oostende geeft overigens ook een speciale Jobkrant uit n.a.v. de Open Plassendaledag. Deze Jobkrant wordt in elektronische versie verspreid in West- en Oost-Vlaanderen.

Gratis shuttles

Het centrale plein van de Open Plassendaledag is vlakbij de afrit in Zandvoorde van de A10. Daar is een gratis parking voorzien en vertrekken ook de gratis pendelbussen naar de bedrijven. Voor de mensen die liever niet met de wagen komen, vertrekken er ook gratis bussen vanaf het station Oostende of de opstapplaatsen in Oudenburg en Bredene.

We vragen de bezoekers om zoveel mogelijk vooraf in te schrijven. Dat kan telefonisch op 059-24 23 00 of via www.oostendewerkt.be/openplassendaledag2012 of via volgende link: http://goo.gl/NGhj7. Alle inwoners van Oostende, Bredene en Oudenburg kregen ook een persoonlijke uitnodiging in de brievenbus voor de Open Plassendaledag, met daarbij een antwoordkaart om zich in te schrijven (port reeds betaald).

Vooraf inschrijven geeft kans op één van de 120 luchtdopen met een helikopter van Noordzee Helikopters Vlaanderen, die op 21 april gebeuren. Ook ter plaatse worden nog helikoptervluchten verloot. We verloten ook 100 eID-lezers en 10 windmolens op zonne-energie van Electrawinds onder de mensen die zich vooraf inschrijven.

Net als de vorige editie is er ook nu weer een gratis maaltijd (pizza of kip/friet) met drankje voorzien voor iedereen die minstens 7 bedrijven bezocht.

OPD Praktisch

-Aanmelden aan centraal plein kan vanaf 12 uur (uitreiking bezoekerspas)

-De gratis bussen rijden tussen 12 en 18 uur

-Er is gratis parking voor 1.000 wagens aan de afrit Zandvoorde