196 leerlingen uit het secundair onderwijs bezoeken de Biostoomcentrale

Geplaatst 15 jan. 2013 05:05 door Ilse Snick
Het groenestroombedrijf Electrawinds organiseert op dinsdag 22 januari 2013 weer een Scholendag voor jongeren uit het secundair onderwijs. Met dit jaarlijkse initiatief gaat de elektriciteitsproducent in op de vraag vanuit het onderwijs om de lessen over energie en groenestroomproductie in de praktijk te ervaren. De jongeren worden uitgenodigd in de Biostoomcentrale in Oostende waar huishoudelijk afval verwerkt wordt tot elektriciteit.

Waarom is hernieuwbare energie nodig ? Wat is het verschil tussen grijze en groene stroom ? Is er wel voldoende elektriciteit bij weinig wind en bewolkt weer ? Hoe groot is een windturbine ? Hoeveel elektriciteit produceert een windpark en wat kost het ? Hoe maak je elektriciteit van een huisvuilzak?

Via simpele vragen en duidelijke antwoorden geeft Electrawinds een praktische inkijk in de sector van hernieuwbare energie. Na een theoretische introductie worden de jongeren meegenomen voor een rondleiding doorheen de Biostoomcentrale, een elektriciteitsfabriek die stroom produceert voor het jaarverbruik van meer dan 42.000 gezinnen.

De toekomstige generaties zijn een belangrijke doelgroep voor Electrawinds. Via praktische bezoekmomenten wil het energiebedrijf jongeren interesseren en sensibiliseren voor hernieuwbare energie. Na de Scholendag kunnen de leerlingen vrijblijvend deelnemen aan een schrijfwedstrijd. De meest originele inzendingen krijgen een innovatieve gadget.

De Scholendag vindt plaats op dinsdag 22 januari 2013 tussen 9h00 en 17h00 in de Solvaylaan 7 in Oostende. Alle plaatsen zijn intussen gereserveerd. Scholen of andere groepen die graag op bedrijfsbezoek komen, sturen een mailtje naar lowie.deleew@electrawinds.be