18 nieuwe bedrijven op Ostend Stores Business Park

Geplaatst 4 sep. 2015 01:47 door Ilse Snick
De nieuwe bedrijfsgebouwen van Ostend Stores Business Park in de Oudenburgsesteenweg (langs het kanaal) werden onlangs officieel geopend. Op aanraden van het Economisch Huis Oostende investeerde de groep Ostend Stores Real Estate (OSRE) in een mix van grote en kleine bedrijfsgebouwen, die te koop en te huur aangeboden worden. Het is een groot succes met nu al 21 gebruikers.

Johan Vande Lanotte: ”Op de bedrijventerreinen van Plassendale en Kromme Elleboog hebben we zones waar we vooral grote percelen kunnen aanbieden. Er is in het noorden van West-Vlaanderen ook een nood aan kleinere bedrijfsgebouwen en daarom heeft het Economisch Huis Oostende enkele jaren geleden privé-partners gezocht. De groep Ostend Stores Real Estate heeft die oproep positief beantwoord. Naast de harde renovatie van bestaande infrastructuur heeft de OSRE ook fors geïnvesteerd in bijkomende bedrijfsgebouwen. Belangrijk is dat de zone modulair is. Je kan klein starten en doorgroeien en uitbreiden als bedrijf op de site en in Oostende. Dat zorgt voor nieuwe activiteiten in Oostende met bijkomende rechtstreekse en onrechtstreekse tewerkstelling”.

Fasering
Heel de site wordt in verschillende fases gebouwd. Het bestaande gebouw C (25.000 vierkante meter) werd volledig gerenoveerd. Dit gebouw is vandaag op 1.200 vierkante meter na volledig verhuurd. Daarnaast heeft OSRE twee afzonderlijke stukken industriegrond waarop ze een middelgroot logistiek gebouw op maat kunnen bouwen. Beide percelen zijn intussen verkocht en de werken starten in september. Het gaat om een gebouw van 1.300 vierkante meter en een gebouw van 2.600 vierkante meter.

Verder zijn de eerste 18 KMO units opgeleverd en gaan de volgende 18 units vanaf vandaag, zondag 23 augustus, in de verkoop. Tenslotte is er nog een stuk van 40.000 vierkante meter beschikbaar waarop meerdere logistieke gebouwen op maat gebouwd kunnen worden. Aangezien alle nutsvoorzieningen voor de hele site aangelegd zijn, kan OSRE deze bouw snel realiseren.

Gaetan Lancksweerd (Business Development Manager OSRE): ”Ostend Stores Business Park is duidelijk in volle expansie. Waar we begin 2013 drie bedrijven in het park hadden, tellen we er nu al éénentwintig:

Wim Bosman
Perkima bvba
NV Dicadie
Kris Wullepit Sanitair”

Alle gebouwen worden verkocht onder BTW-stelsel (professionelen kunnen die recupereren), waardoor er geen registratierechten verschuldigd zijn.

Gaetan Lancksweerd: ”We merken de jongste zes maanden een boost van het aantal aanvragen. We hebben het gevoel dat de markt van KMO’s in Oostende in expansie is. De groei van ons Business Park is hier het beste bewijs van. De bottleneck voor veel kleine bedrijven is het verkrijgen van een lening. We zien wekelijks nieuwe jonge zelfstandige ondernemers die door een muur zouden gaan van ambitie, maar te weinig eigen middelen hebben om de aankoop van bedrijfsruimte te financieren. Gelukkig zijn er tal van investeerders die geloven in deze jonge bedrijven en een gebouw aankopen om te verhuren aan deze startende ondernemers. Dat zorgt voor kruisbestuiving en een enthousiaste sfeer op het Business Park: verschillende jonge bedrijfsleiders wakkeren elkaar aan om naast of met elkaar te groeien”.

OSRE krijgt regelmatig ook de vraag van particulieren naar extra stockage ruimte.

Interesse: contacteer Gaetan Lancksweerd via email: gl@osre.be