Nieuwsflash


NV De Preter breidt uit na overname Maertens bvba

Geplaatst 30 mei 2017 07:43 door Ilse Snick

De NV De Preter uit de Annemie Brackxstraat 9 in Oostende heeft het bedrijf Maertens  overgenomen. ‘Hierdoor breiden wij uit. Er komt een nieuwe loods van 700 m² en ook de burelen worden doorgetrokken naar de nieuwbouw’, legt zaakvoerder Geert De Preter uit. 

De NV De Preter is gespecialiseerd in het installeren van hvac (heating, ventilation, airconditioning) en elektrische- en sanitaire installaties. Wat in 1994 begon als een éénmanszaak, is intussen uitgegroeid tot een dynamisch familiebedrijf in volle expansie. Intussen is met zoon Stijn De Preter ook opvolging verzekerd. 

Geert De Preter verhuisde zijn bedrijf zes jaar geleden uit Slijpe naar een nieuwbouw op de Small Business Zone van Plassendale 3. Intussen is het bedrijf te klein geworden. ‘We hebben recent de firma Maertens overgenomen. Die zijn vooral gespecialiseerd in onderhoud en renovatie, een branche die wij misten. Door deze overname kunnen we nu het totaalpakket aanbieden op het vlak van verwarming, koeling, ventilatie, sanitair en elektriciteit’, legt Geert De Preter uit. Maertens is gevestigd in de Hooggeleedstraat. ‘Maar het leek ons logisch en efficiënt om alles te centraliseren in de Annemie Brackxstraat’, vervolgt hij. De keuze om zes jaar geleden van Slijpe naar Oostende te verhuizen was enerzijds ingegeven door plaatsgebrek en het feit dat er ruimte voorhanden was in Oostende. ‘Maar ook de uitstekende ligging aan de snelweg was voor ons een grote troef’.

Tegen het bouwverlof van 2018 moet de uitbreiding klaar zijn. Momenteel beschikt De Preter NV over een terrein van 3.000 m², met daarop een loods van 1000 m² en 200 m² kantoorruimte over twee verdiepingen. Daar komt nog eens een loods van 700 m² bij en ook de burelen worden verder doorgetrokken. 

Door de overname stelt NV De Preter nu 48 mensen tewerk. Hoewel het een sterk concurrentiële markt is, is er wel altijd werk. De Preter is vooral actief in de projectbouw en de markt van de overheidsopdrachten. Het bedrijf werkt in West- en Oost-Vlaanderen. Met het integreren van Maertens hebben ze nu ook vaste voet aan de grond aan de kust. ‘We zijn ook nog steeds op zoek naar goeie technici. Dat is ons grootste probleem: het vinden van geschikte mensen. Geïnteresseerden mogen zich altijd aanbieden’, stelt hij. 

‘Dit bedrijf toont aan dat het belangrijk is dat we kansen bieden aan kleinere bedrijven die zich hier komen vestigen. Na een tijdje groeien ze door en zorgen ze op een eerdere beperkte ruimte voor veel tewerkstelling en toegevoegde waarde’, stelt burgemeester Johan Vande Lanotte.

Voorzitter Sabine Friederichs van het Economisch Huis Oostende voegt daar aan toe dat Oostende op termijn blijvend terreinen ter beschikking moet houden voor groei-kmo's. ‘Zij zorgen voor een stabiele basis van tewerkstelling in onze stad. Een bijkomende zorg voor onze partners is dat het onderwijs voldoende technisch geschoolde mensen aflevert’, besluit ze.

Ccrow centraliseert certificaten voor offshore en onshore bedrijven

Geplaatst 23 mei 2017 01:42 door Ilse Snick

‘Wij bieden een service die uniek is’, zegt Christian Brouyère van Ccrow. Dit nieuwe Oostendse bedrijf, dat gevestigd is in GreenBridge, centraliseert certificaten voor zowel offshore als onshore bedrijven. ‘Voor onze klanten betekent dit een aanzienlijke tijdswinst en ook de zekerheid dat specifieke werkzaamheden veilig en correct kunnen verlopen’, legt hij uit. 

Ccrow werd enkele weken geleden opgestart door Christian Brouyère. Het bedrijf telt intussen een 25-tal klanten en de belangstelling is groot. ‘Er zijn heel wat jobs, zowel offshore als onshore, waarvoor de werknemers over de juiste certificaten dienen te beschikken. Denk maar aan kraanoperatoren, de bemanning van de ‘vessels’ die de windmolens onderhouden, drone piloten, operatoren van zware machines …. Uit ervaring weet ik dat het bijhouden van al deze certificaten en ook het controleren van bijvoorbeeld de vervaldata heel veel tijd in beslag neemt’, vertelt Brouyère, die zelf actief is als ‘work vessel coördinator’ op de windparken voor onze kust.

Ccrow centraliseert al deze certificaten, houdt de vervaldata bij en geeft notificatie van deze vervaldata, zodoende kunnen trainingen en onderzoeken tijdig gepland worden. ‘Met onze diensten maken we het voor bedrijven een stuk eenvoudiger om welbepaalde projecten op een correcte en veilige wijze te doen verlopen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een werk op zee meerdere dagen stilligt doordat een certificaat niet in orde is. Dit zorgt niet alleen voor een aanzienlijk tijdverlies, het betekent ook een grote kost, weet hij.

Volgens burgemeester Johan Vande Lanotte is Ccrow een mooi voorbeeld van hoe de Energy Port in Oostende voor jobcreatie zorgt. ‘Er ontstaan zelfs heel nieuwe beroepen. Het centraliseren van certificaten is een behoefte die gedetecteerd werd vanuit deze sector’, stelt de burgemeester.

Momenteel werkt Christian Brouyère nog alleen, maar er zijn intussen al twee kandidaten om in het bedrijf te stappen. ‘Hoewel we gestart zijn vanuit de offshoresector kunnen ook andere sectoren een beroep doen op onze diensten. Denk maar aan de bouw, de transportsector, de petrochemie, … . Het centraliseren van certificaten door Ccrow is een winwin voor iedereen’, besluit hij.

Kantoren te huur bij GreenBridge
Ccrow is het eerste bedrijf dat één van de vrijgekomen GreenBridge kantoren huurt, na het vertrek van Otary-Rentel. ‘GreenBridge is een echte broedplaats voor technologiebedrijven met een directe link naar de zee.  Innovatieve bedrijven groeien bij ons tot ze sterk genoeg zijn en slaan dan hun vleugels uit’, stelt CEO Marianne Martens. Zo was Otary-Rentel er gehuisvest terwijl zij hun eigen vestiging bouwden in de Haven Oostende. Intussen zijn ze verhuisd, waardoor er nu opnieuw groeiplaatsen in het GreenBrigde gebouw vrijgekomen zijn. Ccrow past uitstekend in het blauwe groei plaatje.

Meer dan 180 winkels nemen deel aan LATE NIGHT SHOPPING in OOSTENDE

Geplaatst 18 mei 2017 01:06 door Ilse Snick

Oostende is dé Shoppingstad aan Zee.  Ook dit voorjaar pakt Oostende uit met een Late Night Shopping. Op vrijdag 26 mei blijven meer dan 180 Oostendse winkels in het centrum open tot 21 uur. Gezellig shoppen, genieten van de straatanimatie en de sfeer, extra attenties in de winkels … en een samenwerking met de Langestraat en de Lounge. Kortom: niet te missen!

Meer dan 180 winkels uit de centrumstraten blijven op vrijdag 26 mei open tot 21 uur. Heel wat handelaars trakteren met een hapje en een drankje of bieden een geschenkje aan. Er zullen ook verschillende dj-sets opgesteld staan en natuurlijk mogen ook de modeshows niet ontbreken.  

Animatie
Voor de animatie laten de organisatoren en de handelaars zich inspireren door Oostende voor Anker dat hetzelfde weekend georganiseerd wordt in Oostende. Reeds van in de late namiddag valt er heel wat te beleven in de verschillende straten van het centrum. Diverse muzikale optredens en sfeervolle mobiele acts zorgen voor extra sfeer en maken van het shoppinggebeuren een echt feest!

Modeshows o.a. bij Blush (om 19u met met o.a. Miss België 2017 Romanie Schotte en Justine De Jonckheere), Ferm, Lily, Edouard Couture en Dameskledij el.

Samenwerking Toerisme en CMO
Het initiatief voor de Late Night Shopping gaat uit van de vzw Centrummanagement in samenwerking met Toerisme Oostende. Dit blijkt een goeie match te zijn. ‘De voorgaande edities van de Late Night Shopping waren een enorm succes. De handelaars zijn zelf vragende partij voor het voortzetten van de Late Night Shopping op regelmatige tijdstippen. We spelen daar graag op in. De Late Night Shopping brengt heel veel bezoekers naar Oostende die nadien ook graag nog een hapje gaan eten of een aperitiefje drinken’, aldus Burgemeester Johan Vande Lanotte.

Langestraat en Lounge Kursaal
Er wordt voor deze editie ook nauw samengewerkt met de horeca. Meerdere zaken uit de Langestraat werken actief mee aan de Late Night Shopping.

La Vie werkt samen met Ferm

TAO heeft een speciaal menu voor de Late Night Shopping, de keuken blijft ook een uur langer open (tot 23 uur). Er wordt een glaasje cava aangeboden.

Het Kursaal zal aanwezig zijn met een stand van Footloose aan het Feest- & Cultuurpaleis. Aansluitend op de LNS gaan ze een menu in Aguadelmar extra in de kijker zetten met daaropvolgend een afterparty in de Lounge.

Manuscript, Twilight, Copador, Lafayette, Hemingway, NICE en Saporito (de nieuwe Bada Bing) plaatsen een dj in de Langestraat. Deze zal, na de LNS, plaatjes draaien tot middernacht. Enkele cafés bieden ook een gratis drankje aan als er in de winkel waarmee zij samenwerken voor 50 euro werd aangekocht.

Manuscript werkt samen met Lily

Hemingway werkt samen met Ferm

NICE werkt samen met Massimo Dutti

Resto Marina pakt ook weer uit met een Late Night Shopping menu

Lounge Ensorgalerij

De handelaars van de Ensorgalerij slaan de handen in elkaar om een lounge-gevoel te creëren in de galerij.

Een uur gratis parkeren

Door de samenwerking met Indigo kunnen we de shoppers een gratis parkingcheque ter waarde van 1 uur parkeren aanbieden (zolang de voorraad strekt).

10.000 euro elektro te winnen

Bovendien maakt iedereen kans op de hoofdprijs: een restyling van je elektrische apparaten t.w.v. 10.000 euro, bij MediaMarkt. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een deelnameformulier invullen en op 26 mei binnenbrengen bij de Hit Fm stand in het Feest- en Cultuurpaleis.  

VIP-arrangement i.s.m. Hyundai

Een groep vriend(inn)en maken kans op een exclusief VIP-arrangement i.s.m. Hyundai waarbij ze door een privé-chauffeur opgehaald worden en tijdens de Late Night Shopping extra in de watten gelegd worden. Meer info via www.visitoostende.be.

Samenwerking met Hit Fm

Hit Fm zorgt op 26 mei trouwens ook voor de soundtrack bij de Late Night Shopping en zendt tussen 18 en 21 uur live uit vanuit het Feest- en Cultuurpaleis en is te beluisteren via 106.3fm of livestream via www.hitfmlive.be.

In Oostende word je op 26 mei verwend, dus mis de Late Night Shopping niet!

Elektro Loeters breidt fors uit in Oostende

Geplaatst 18 mei 2017 00:55 door Ilse Snick

Elektro Loeters start nog dit jaar met de bouw van een extra magazijn naast de bestaande stockplaats in de Annemie Brackxstraat. ‘Vijf jaar na de bouw is ons magazijn klaar voor uitbreiding.Dankzij een grotere stockvoorraad huishoudtoestellen kunnen we een breder assortiment aan een lagere prijs aanbieden’, zegt Sofie Loeters. Elektro Loeters werd in 1981 opgestart door Danny Loeters. Het bedrijf stelt 37 mensen tewerk.

Nog dit jaar wil Elektro Loeters een nieuwe stockplaats bijbouwen in de Annemie Brackxstraat, naast het bestaande bedrijfsgebouw. De extra stockvoorraad zorgt voor een breder aanbod huishoudtoestellen dat onmiddellijk beschikbaar is voor een snellere thuislevering bij de klant. 
Een bijkomende investering is de vernieuwde webshop (www.loeters.be) die gelinkt is aan het stockbeheer programma en het boekhoudpakket. Dit allemaal om de klant een goedkopere prijs en een betere service aan te bieden in de 9 winkels en op het internet. 

‘Dankzij deze uitbreiding van onze stockplaats kunnen we verder aan stockoptimalisatie doen’, legt Danny Loeters uit. ‘We zijn steeds op zoek naar de beste prijs/kwaliteit voor onze huishoudtoestellen. Met een bijkomende stockplaats kunnen we grotere hoeveelheden inkopen aan interessante prijzen’, vervolgt hij. 

Elektro Loeters werd 36 jaar geleden opgericht door Danny Loeters. De eerste winkel in de Oostendse Vuurtorenwijk had een winkeloppervlak van 60m², een eigen herstellingsatelier en een bescheiden kantoorruimte. In 1986, vijf jaar later, breidde de winkel uit naar een oppervlak van 300m². Nog eens tien jaar later, in 1996, verhuisde Loeters naar een pand van 700m². In de nieuwe winkel op de hoek van de straat, dr. E. Moreauxlaan, 7 werd de focus vooral op keukens gelegd.

‘Intussen bouwden we een netwerk van 9 winkels uit, waaronder 1 winkel gespecialiseerd in keukens en de andere winkels in huishoudtoestellen aan internetprijzen’, verduidelijkt Sofie Loeters (28), die vijf jaar geleden in de zaak stapte. Ook haar broer Luk (22) maakt sinds dit jaar deel uit van het familiebedrijf. 

2005: Opening Elektro Loeters Ledeberg  
2006: Opening Elektro Loeters Berchem  
2007: Opening Elektro Loeters Wevelgem  
2009: Opening Elektro Loeters Sint-Niklaas  
2010: Opening Elektro Loeters Deurne  
2011: Opening Elektro Loeters Brugge 
2012: Opening Elektro Loeters Gent 
2013: Opening Elektro Loeters Gits  

Belang van de Webshop

Bij Elektro Loeters ziet men elke winkel als een verlengde van de stockruimte. ‘Onze webshop, die recent volledig vernieuwd werd, vormt dan ook een perfecte aanvulling op onze winkels, met nog meer beschikbare toestellen en uitgebreide productinformatie informatie. Veel klanten zien de webshop als een soort van etalage en komen dan naar de winkel voor de service. De combinatie van de webwinkel met de negen winkels is voor ons heel belangrijk. Veel klanten checken eerst de website en komen dan toch kopen in de winkel. Onze grote troef is dat we ook in onze winkels kunnen verkopen aan internetprijzen. Het stelt de klanten ook gerust dat we een perfecte service na verkoop bieden en ook aan huis gaan installeren. Daarmee maken we het verschil met de andere spelers in de internetverkoop die dan geen fysieke winkels hebben’, stelt ze. 

‘Electro Loeters is een goed voorbeeld van hoe bedrijven kunnen inspelen op nieuwe verkoopstechnieken, zoals in dit geval de webverkoop, en hier niet alleen hun voordeel kunnen uithalen maar ook hun grootste troef van maken in een zeer concurrentiële markt’, stelt burgemeester Johan Vande Lanotte. 

Voorzitter Sabine Friederichs van het Economisch Huis Oostende is tevreden dat het bedrijf in Oostende blijft investeren. ‘Loeters is intussen een naam die gekend is in heel het land en die duidelijk gelinkt is aan ondernemen in Oostende’, stelt ze. Voor Elektro Loeters was Oostende als locatie altijd een voor de hand liggende keuze. ‘We zijn met onze stockplaats in Oostende gestart. Vanuit ons magazijn in de Annemie Brackxstraat zijn we meteen op de snelweg. Dat is zeker een pluspunt’, stelt ze. Elektro Loeters verkoopt in heel België en levert ook naar Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Het bedrijf stelt intussen 37 mensen tewerk.

Oostendse student start eigen people agency voor jobstudenten

Geplaatst 14 apr. 2017 05:38 door Ilse Snick

De 25-jarige Jens Sys is enkele maanden geleden gestart met WauW Crew, een people agency voor jobstudenten. En met succes. WauW kan inmiddels recruteren uit meer dan 280 jobstudenten. ‘WauW is een people agency dat jobstudenten de mogelijkheid biedt om te werken waar en wanneer ze willen’, verduidelijkt Jens Sys, die na zijn opleiding tot leerkracht nu nog een studie event- & projectmanagement volgt aan de Arteveldehogeschool. Hij is z’n zaak gestart door de minder goede ervaringen die hij zelf had als jobstudent. ‘Een jobstudent wordt nog al te vaak onvriendelijk en respectloos behandeld. Bij WauW is dat niet het geval. Door de mensen positief aan te spreken en te motiveren, doen ze hun werk nog beter. Daar heeft zowel de werkgever als de jobstudent uiteindelijk baat bij’, weet hij.

Jens Sys startte WauW Crew zeven maanden geleden onder het statuut van student-ondernemer. En het gaat goed met de zaken. ‘Ik heb intussen een vaste poule van meer dan 280 jobstudenten. Die werken zowel in de horeca als op evenementen. Als een werkgever om vier studenten vraagt, dan heb ik er minstens veertien in reserve. Onze studenten werken graag en voelen zich gemotiveerd. Dat stralen ze ook uit! De student staat bij mij op de eerste plaats. Zo kunnen we steeds de beste service geven’, legt hij uit.

‘Het statuut van student-ondernemer geeft jonge mensen de kans om  - meestal zonder grote investeringen- het ondernemerschap aan te leren. Net zoals alle andere ondernemers en starters kunnen ze ondersteuning krijgen van het Economisch Huis’, zegt burgemeester Johan Vande Lanotte.

Bedrijven of organisatoren die nog op zoek zijn naar jobstudenten kunnen hiervoor contact opnemen met Jens Sys.

Info: www.wauwcrew.be

Economisch Huis Oostende zet rijsimulator in om werkzoekenden sneller aan een rijbewijs te helpen

Geplaatst 16 mrt. 2017 05:15 door Ilse Snick

In het kader van het tewerkstellingsproject Taal en Mobiliteit zet het Economisch Huis Oostende nu ook een rijsimulator in. Oostendse werkzoekenden kunnen op de rijsimulator oefenen. ‘Zo kunnen ze sneller en vlotter hun rijbewijs halen, wat hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroot’, weet Jan Polley, coördinator van het project.
Het Economisch Huis Oostende is in samenwerking met zijn partners CBE Open School, CVO De Avondschool, CVO Miras, FMDO, Perspectief, Provincie West-Vlaanderen, Sociaal Huis Oostende, Stad Oostende en VDAB   in september 2016 gestart met een ambitieus tewerkstellingsproject. Bedoeling is om de werkloosheid in de Stad Oostende terug te dringen. Het project krijgt ook Europese subsidies (ESF). 

‘Uit cijfers blijkt dat slechts één op vijf van de jonge werkzoekenden in Oostende een rijbewijs B heeft, minder dan de helft van het Vlaamse gemiddelde. We stellen ook vast dat er binnen het bestaande aanbod van arbeidsmarktgerichte opleidingen geen praktische rijopleiding voorzien is’, verduidelijkt voorzitter Sabine Friederichs van het Economisch Huis Oostende.    
Daarom wordt een vernieuwend en kostenefficiënt leertraject voor het behalen van een rijbewijs aangeboden. CBE Open School en  CVO De Avondschool bieden theoretische lessen aan. Het is ook mogelijk om proefexamens af te leggen.   

Voor de praktische rijopleiding wordt gebruik gemaakt van rijsimulatoren.  Hiervoor werkt het Economisch Huis samen met Drs. Jorrit Kuipers, onderzoeker aan de Technische Universiteit Delft en eigenaar van Green Dino. ‘Met behulp van een rijsimulator worden voertuigbeheersing en voorrangsregels geoefend. De rijsimulator heeft een aantal voordelen in vergelijking met de traditionele lesauto. Het is goedkoop, veilig, milieuvriendelijk en effectief om leerlingen stap voor stap in een aantrekkelijke omgeving te leren autorijden. Er kan visuele feedback en een objectieve beoordeling worden gegeven’, legt Jan Polley uit.   
  
‘In een simulator kan men veilig oefenen zonder onmiddellijk de weg op te moeten. Maar een rijsimulator is ook kostenefficiënter door de intensiteit van de opleiding (meer verkeerssituaties in zelfde tijdspanne) en er kan een aanzienlijk deel van de duurdere rijlessen op de weg vervangen’, weet burgemeester Johan Vande Lanotte. De lessen op de rijsimulator zijn betalend. Voor het pakket van 24 lessen wordt 5 euro per les gevraagd of 100 euro in totaal.

De lessen op de rijsimulator worden gecombineerd met een beperkt aantal rijlessen in de Oostendse rijscholen. De totale kostprijs voor de opleiding is ongeveer de helft van een klassieke opleiding.
‘Daarnaast zetten we ook in op fietsmobiliteit en geven we ondersteuning bij het gebruik van het openbaar vervoer’, vervolgt Jan Polley.

Bij het Economisch Huis Oostende werken er nu zes mensen voltijds aan het project Taal en Mobiliteit.

Aerocircular start nog dit jaar met duurzame ontmanteling van vliegtuigen

Geplaatst 7 mrt. 2017 23:22 door Ilse Snick

Het bedrijf Aerocircular heeft een bouw- en milieuaanvraag ingediend om in Oostende op duurzame wijze vliegtuigen te ontmantelen. Koen Staut startte Aerocircular drie jaar geleden op. Hij wil nog dit jaar  operationeel zijn. Op termijn zorgt het bedrijf voor een bijkomende tewerkstelling van 70 mensen in Oostende. 

‘We focussen met Aerocircular op economische ‘end of life’ vliegtuigen’, verduidelijkt CEO Koen Staut. ‘Dat zijn vliegtuigen van 15 tot 20 jaar oud die vandaag nog passagiers vervoeren. Het zijn dus geen wrakken noch schroot.’ Aerocircular boort hiermee een nieuwe markt aan. ‘Dergelijke vliegtuigen worden voornamelijk omgebouwd naar cargo. Maar dit is een oververzadigde markt. Wij creëren met de duurzame ontmanteling van dergelijke ‘end of life’ vliegtuigen een heel nieuwe economie. Hier is drie jaar studie en onderzoek aan voorafgegaan’, vervolgt Staut.

Eerst worden de luchtwaardige onderdelen uit de toestellen gehaald zoals motor, landingsgestel, roer of andere specifieke delen die de klant operationeel wil houden voor zijn vloot. ‘Bij andere spelers stopt hier het verhaal. De romp en de rest blijven vaak staan. Wij zien hierin net een opportuniteit. We lieten een machine ontwikkelen om aluminium te verzagen met zo weinig mogelijk verlies. Voor elk element onderzochten we op welke wijze het herbruikbaar is. We blijven hierbij zo dicht mogelijk bij de grondstoffenmarkt’, voegt Toon Wassenberg (Chief Sustainability Officer) er aan toe. Van de romp wordt bijvoorbeeld het aluminium gerecupereerd. Het rubber van de banden kan gerecycleerd worden tot vloermatten, brandstof gaat terug in de keten als vliegtuigbrandstof en de koperen kabels worden uitgezuiverd tot puur koper. 

Aerocircular hoopt over enkele maanden de nodige vergunningen te hebben om te kunnen starten. ‘Eens de vergunningen rond zijn, wordt de bodemplaat gegoten. We krijgen het gebouw van MK Airlines in concessie en zullen ernaast een nieuwe, duurzame ontmantelingshal bouwen’, legt Koen Staut uit. De investering in de infrastructuur bedraagt 3 miljoen euro. 

Er waren diverse redenen waarom Aerocircular voor Oostende als locatie koos. ‘Uiteraard hadden we een luchthaven en een landingsbaan nodig. Maar ook de medewerking en de positieve dynamiek van Stadsbestuur en Economisch Huis betekenen voor ons een meerwaarde. Oorspronkelijk stond Oostende zelfs niet op de longlist, maar in mei 2014 heeft Johan Vande Lanotte zijn kiescampagne onderbroken om ons in Gent ervan te overtuigen om naar Oostende te komen. Zo is de bal aan het rollen gegaan. De goede samenwerking met de WVI en de luchthaven deden de rest’, aldus Koen Staut. ‘Verder is er hier ook voldoende ruimte en zijn er nog uitbreidingsmogelijkheid voor Aerocircular. De ontsluitingen via de lucht, de weg, het water en het spoor vormen voor dit bedrijf zeker een een extra troef’,  aldus Burgemeester Johan Vande Lanotte.

Het bedrijf wil nog dit najaar starten met de activiteiten. ‘Op termijn zal Aerocircular werk creëren voor een 70-tal mensen.  Een vliegtuig ontmantelen duurt een tweetal weken en per shift werken er ongeveer 35 mensen’, weet de burgemeester. ‘Dit betekent dat we met één ploeg jaarlijks 25 vliegtuigen kunnen ontmantelen. Als we naar een dubbele ploeg gaan, dan spreken we over 50 vliegtuigen per jaar’, verduidelijkt Koen Staut. ‘Alle activiteiten zullen binnen gebeuren. Er zullen maximaal twee vliegtuigen staan. Het is zeker niet onze bedoeling van vliegtuigen te gaan stockeren’, benadrukken ze. 

Specialist in kritische radiocommunicatieoplossingen vestigt zich in Oostende

Geplaatst 28 feb. 2017 00:48 door Ilse Snick

Sylvie Debaere en Peter Borgoo zijn eind vorig jaar gestart met hun bedrijf PS: Radiocom. De firma is gespecialiseerd in kritische radiocommunicatieoplossingen. 
‘Je kunt bij ons terecht voor de aankoop van radiocommunicatie zoals portofoons, mobilofoons en bijhorende producten of diensten. 

We verzorgen ook alle verhuur- en serviceaanvragen Daarnaast richten wij ons op alle nieuwe toepassingen waarbij radiocommunicatie centraal staat. Dispatch software, track and trace, alarmsturing en POC toepassingen’, verduidelijkt Sylvie Debaere.

Debaere en Borgoo kozen voor Greenbridge als vestiging voor hun nieuwe bedrijf. ‘De ligging is ideaal. Bovendien kunnen we hier rekenen op administratieve en logistieke ondersteuning. Voor ons is ook de link naar de maritieme sector heel belangrijk’, stellen ze. Intussen is hun eerste kantoor al te klein en kijken ze om uit te wijken naar een grotere eenheid op Greenbridge. 

Burgemeester Johan Vande Lanotte juicht toe dat dergelijke jonge en unieke bedrijven zich in Oostende vestigen. In België zijn er slechts drie bedrijven die radiocommunicatiesystemen verhuren. ‘Greenbridge is voor jonge en innovatieve bedrijven als PS Radiocom een ideale uitvalsbasis om verder te kunnen groeien. Bovendien zijn er ook opportuniteiten met de windmolenparken op zee en alles dat met Blue Energy te maken heeft’, vindt Johan Vande Lanotte.

Sylvie Debaere en Peter Borgoo komen allebei uit de radiocommunicatiesector. ‘We hebben een jarenlange ervaring met communicatiesystemen in petrochemie, haven, beveiliging en logistiek. Neem nu de petrochemische sector, daar gelden specifieke verplichtingen. Zo mag er enkel atex materiaal worden gebruikt, dat explosievrij is’, verduidelijken ze. 

De communicatiesystemen worden door Peter Borgoo zelf geprogrammeerd op maat van het bedrijf. ‘We werken een heel systeem uit op basis van de verwachtingen en de eisen van de klant. Ook het aanvragen van vergunningen en alle administratie hoort daar bij. Het is het BIPT dat de frequenties toekent voor radiocommunicatie. PS: Radiocom zorgt ook zelf voor het onderhoud van de systemen’. 

Intussen draait het bedrijf op volle toeren. ‘We hadden bepaalde verwachtingen die inmiddels ruimschoots overschreden zijn. We hebben intussen al in klanten in België, Nederland en Frankrijk’, besluiten ze . 

Leegstand daalt in Oostende

Geplaatst 23 feb. 2017 07:37 door Ilse Snick

De winkelleegstand in Oostende is het voorbije jaar gedaald. Dat blijkt uit tellingen van Locatus. Op 1 januari 2016 bedroeg de winkelleegstand in de Stad aan Zee nog 10.3%, een jaar later bedraagt de leegstand 9.6%. 

De winkelleegstand is het voorbije jaar gedaald in Oostende. Op 1 januari 2016 bedroeg de winkelleegstand in de Stad aan Zee nog 10.3%, een jaar later bedraagt de leegstand 9.6%. Oostende komt hiermee op het gemiddelde van de andere centrumsteden. Het aantal leegstaande handelspanden is in die periode gedaald van 224 naar 203.

‘De reden voor deze daling is onder meer te vinden bij de eigen acties die het Economisch Huis onderneemt zoals de leegstandspremies en de actie Start to Success waarbij leegstaande panden ‘gematched’ worden met starters’, legt burgemeester Vande Lanotte uit. ‘Daarenboven is er ook de stijgende aantrekkelijkheid van het centrum door de inspanningen van de vzw Centrummanagement en de verschillende speerpunten uit het Actieplan Shopping dat momenteel in uitvoering is’, vervolgt hij.
Dit wil echter niet zeggen dat er niet nog heel wat werk aan de winkel is. 

‘Voor wat betreft de Belle Epoquewijk wordt er door studenten van de Arteveldehogeschool momenteel een studie uitgevoerd naar de omgeving van de Alfons Pieterslaan, Torhoutsesteenweg en Nieuwpoortsesteenweg. Het is de bedoeling dat dit onderzoek leidt tot een concreet actieplan én een marketingcampagne voor het shoppinggebeuren in dit stadsdeel’, verduidelijkt Sabine Friederichs, voorzitter van het Economisch Huis Oostende. 

Volgens de meest recente tellingen van Locatus telt Oostende op 1 januari 2017 exact 2113 handelspanden, dat zijn er 65 minder dan een jaar voordien. Per 1.000 inwoners zijn er in Oostende nu 29.9 handelspanden, dat cijfer ligt iets hoger dan in de andere centrumsteden waar er gemiddeld 24.7 handelspanden per 1.000 inwoners zijn.

Bij het aantal gevulde handelspanden geldt volgende opdeling: 
-detailhandel: 853 panden
-horeca: 570 panden
-commerciële dienstverlening 487 panden

De verdeling van de handelspanden is als volgt:  
-40.4% detailhandel
-27% horeca
-23% commerciële dienstverlening
-9,6% leegstand

Wat de winkelvloeroppervlakte (wvo) betreft, weliswaar enkel voor de detailhandel, noteert Oostende een wvo van 188.173 m². Vorig jaar was dat nog 192.560 m². De leegstand in wvo bedraagt 6.8% (of 12.788 m²) in vergelijking met 8.2% (15.753 m²) het jaar voordien. 

De verhouding tussen ketenwinkels en zelfstandigen bedraagt in Oostende 27.3 % ketenwinkels en 72.7 % zelfstandigen. ‘Dit betekent dat er in Oostende nog een groot uniek aanbod is’, verduidelijkt Vande Lanotte. 

AIM Recycling breidt uit op Plassendale 1

Geplaatst 23 feb. 2017 02:44 door Ilse Snick

Op het industriegebied Plassendale 1, in de achterhaven van Oostende, is AIM Recycling Europe NV, amper twee jaar na de opstart van het bedrijf, al volop bezig met een uitbreiding. Het gespecialiseerde recyclagebedrijf investeerde 2,5 miljoen euro in een nieuwe shredder. Binnenkort komt daar ook nog een nieuwe luifel bovenop, nog eens goed voor een investering van 250.000 euro. 

‘AIM Recycling Europe NV is een joint venture tussen Waste Management uit Gistel en het Canadese American Iron & Metal, een grote speler op het Amerikaanse continent. Het is hun enige recyclagevestiging in Europa. Het bedrijf is gespecialiseerd in de terugwinning en recyclage van koper, aluminium en ijzer’, legt Ken Vanden Broele van AIM uit. Het moederbedrijf in Canada telt wereldwijd 48 sites en was vorig jaar goed voor een omzet van 1 miljard euro.

De bouw van het bedrijf in Oostende is gestart in 2015, eind 2015 werden de machines geleverd en in mei 2016 ging AIM in productie. Op de site van AIM worden gemengde non-ferrometalen - zoals koper, lood, zink, … - teruggewonnen en gerecycleerd tot nieuwe grondstoffen voor de Europese staalfabrieken. ‘We verwerken koper en ijzer uit onder meer elektromotoren, starters van auto’s, dynamo’s, koelkastmotoren, … Onze machines zijn aangepast aan de specifieke verwerking van deze producten’. 

Nog geen jaar breidt AIM Recycling nu uit met een nieuwe shredderinstallatie, een investering van 2,5 miljoen euro. ‘Deze uitbreiding laat ons toe om het koper nog verder te gaan verwerken. De bestaande installatie kon het koper verwerken tot een eindproduct met een koperinhoud van 80 à 85%. Hierdoor konden we slechts aan een drietal koperraffinaderijen aanleveren. De nieuwe installatie behaalt een koperinhoud van 99%, wat ons toelaat om in koperraffinaderijen overal ter wereld aan te leveren en ook een betere prijs te bekomen’, verduidelijkt Ken Vanden Broele. 

In november 2016 is AIM Recycling Europe NV gestart met de bouw van de installatie, die volledig op maat van het bedrijf is. De voorbije week werd er proef gedraaid. Als het volledige proces vlot verloopt, komt er nog een luifel boven de machines. ‘Pas na het proefdraaien zal duidelijk worden hoe hoog deze constructie moet worden’, vervolgt hij. De bestaande loods is 18 meter hoog, de nieuwe overkapping zal zo’n 12 à 14 meter hoog zijn. De bouw start rond het bouwverlof 2017. 

Bij de opstart van het bedrijf had AIM als doelstelling om 3.000 ton per maand te verwerken. ‘Vandaag zitten we al op 5.000 ton per maand, goed voor een jaaromzet van 75 miljoen euro. Ons nieuwe streefdoel is nu 10.000 ton per maand’, stelt Vanden Broele. Het aantal werknemers bij AIM Recycling Europe is intussen ook gestegen van 10 naar 15 mensen. ‘Nu werken we met één verlengde ploeg, maar we hebben een vergunning om 24 uur op 24 te werken. Er komt mogelijks een tweede ploeg bij waardoor onze tewerkstelling zou verdubbelen. Bovendien hebben we ook een optie genomen op het achterliggende terrein van 3 hectare groot’, besluit Ken Vanden Broele. 

1-10 of 272