Economisch nieuws‎ > ‎Nieuwsbrief‎ > ‎

Nieuwsbrief Economisch Huis maandag 25 juni 2012

Geplaatst 12 jul. 2012 06:12 door Nathalie De Weerdt



Nieuwe kantoren Economisch Huis geopend

Minister van Economie Johan Vande Lanotte en gedeputeerde Marleen Titeca-Decraene openden op dinsdag 19 juni de nieuwe kantoren van het Economisch Huis Oostende en het Ondernemerscentrum Oostende, dit in aanwezigheid van provincieraadvoorzitter Jean de Bethune en Bart Bronders, voorzitter van het Economisch Huis. Het Economisch Huis en het Ondernemerscentrum zijn gehuisvest in het Icongebouw in de Graaf de Smet de Naeyerlaan 4.


Shoppers appreciëren breed aanbod, verkeersvrije winkelstraten en shoppen op zondag

Shoppers komen graag winkelen in Oostende. Ze stellen vooral het grote aanbod aan winkels, de verkeersvrije winkelstraten en het shoppen op zondag erg op prijs. Dat blijkt uit een enquête die het Economisch Huis Oostende uitvoerde tijdens de Jaarbeurs van Bredene. In totaal vulden 546 mensen een vraagformulier in.

Het Economisch Huis Oostende stond tijdens de lange weekends van Hemelvaart en Pinksteren op de Jaarbeurs van Bredene met een stand over de Belle Epoquewijk. Bezoekers van de stand konden een enquête invullen met vragen over deze wijk en over shoppen in Oostende. Uit de 546 enquêtes die ingevuld zijn, blijkt dat 61 % van de ondervraagden de Belle Epoquewijk kent en dat 68% er regelmatig komt om te winkelen.

 ‘Verder blijkt uit  de enquête dat het grote aanbod aan winkels, de verkeersvrije winkelstraten en de opening op zondag de top drie troeven zijn van Oostende als winkelstad’, stelt voorzitter Bart Bronders van het Economisch Huis. Ook andere criteria zoalsveiligheid vinden de Oostendenaars belangrijk. 

De parkeergelegenheid in Oostende is dan weer een aandachtspunt. Zo wordt er vooral gevraagd naar meer parkeerplaatsen, minder naar goedkoper parkeren of gratis parkings. 

‘De ondervraagden komen graag winkelen in Oostende. De overgrote meerderheid geeft aan dat ze niets zou veranderen aan hun stad wat shopping betreft.  Zo vindt men dat er in Oostende genoeg winkels zijn en dat het aanbod voldoende gevarieerd is’, vervolgt Bart Bronders. Als er dan toch suggesties terugkomen in de enquête dan zijn dat: meer hobbywinkels en doe-het-zelf  zaken. Slechts twee ketenwinkels worden gemist: Decathlon en Fnac.

Heel duidelijk is dat Oostendse shoppers liever op straat (65 procent) dan overdekt (19 procent) shoppen.  16 procent heeft geen voorkeur. 

Brugge blijft de grootste concurrent voor shoppers die naar Oostende komen. Brugge is voor 41 procent een concurrent, gevolgd door Knokke (17 procent), Antwerpen (12 procent) en Gent (10 procent). Daarna volgen Nieuwpoort, Rijsel, Roeselare en Kortrijk in die volgorde.


Luc Desender (Electrawinds) ambassadeur van WinWin

Op 20 september 2012 wordt voor het eerst de WinWin-beurs Oostende-Bredene georganiseerd in Duin en Zee. Op deze beurs kunnen verenigingen en bedrijven uit Oostende en Bredene elkaar vinden om een ‘match’ te sluiten. Dat is een soort ruil. De vraag en het aanbod van beide partijen worden op elkaar afgestemd. Het concept van de WinWin-beurs slaat alvast aan, want intussen wierp niemand minder dan Luc Desender -CEO van Electrawinds- zich op als ambassadeur van het initiatief. 
 
WinWin is een evenement waarbij verenigingen en bedrijven samenkomen in een informele sfeer. Het is dan ook geen echte beurs met standen. Het is de bedoeling om een match te sluiten tussen het aanbod van bedrijven en de vraag van verenigingen. Voor elke dienst of product die een bedrijf aanbiedt, levert de vereniging een tegenprestatie. Zo ontstaat een WinWin-situatie. Belangrijk: er komt geen geld aan te pas!
 
Een voorbeeld van een match tussen een bedrijf en een vereniging: Een jeugdbeweging wil graag een nieuwe website. Een ICT-bedrijf kan hiervoor zorgen en in ruil voorziet de jeugdbeweging kinderanimatie op een bedrijfsfeestje.
 
Inschrijven kan als vereniging of bedrijf op de website www.oostende.be/winwin. Op deze pagina kan ook het beursreglement worden nagelezen en goedgekeurd.



Gezond ontbijt op het strand: neem deel met jouw bedrijf!

Op 15 juli 2012 organiseert Think-Pink, de nationale campagne tegen borstkanker, in Oostende het‘Olympisch Strandontbijt’.

 
De Olympische Spelen in London komen razendsnel dichterbij. Atleten wereldwijd bereiden zich opnieuw voor om topprestaties te leveren. De Stad Oostende en vzw Think-Pink willen deze gelegenheid niet ongemerkt voorbij laten gaan. Met dit ‘Olympisch Strandontbijt’ vraagt Think-Pink aandacht voor het belang van voldoende bewegen en gezonde voeding in het kader van de borstkankerpreventie

Het ‘Olympisch Strandontbijt’ op 15 juli voorziet 1500 plaatsen voor een gezond en gevarieerd ontbijt, met zicht op zee! Tijdens of na het ontbijt kan je trouwens genieten van demonstraties van enkele Olympische sporten of nog beter: doe mee aan één van de sportinitiaties. Een leuk 
evenement voor jong en oud en voor elk fitnessniveau.  
Bedrijven die met 20 deelnemers of meer inschrijven, kunnen in eigen t-shirt deelnemen. Hun banner of vlag wordt dan ook opgehangen tijdens het evenement.

De opbrengst van het ‘Olympisch Strandontbijt’ wordt geschonken aan projecten in de strijd tegen borstkanker. Per persoon betaal je 5 euro.

Inschrijven en informatie: Bieke@think-pink.be


Oostendse werknemers krijgen korting voor Woosha! 

WOOSHA! is een strandfestival op 14 juli in het hartje van de mooiste kuststad van België: Oostende met als basisingrediënten: strand, zee, goeie muziek, ... Dit jaar staan Geppetto & The Whales, Sherman, Sioen, School is Cool, 'T Hof van Commerce en Arsenal op het programma. 

Tickets kosten normaal € 18 per persoon, maar mits gebruik van de kortingcode "oostende" op www.woosha.be voorzien wij een korting van € 6 per persoon. (max. 2 tickets per e-mailadres) voor alle werknemers uit de Oostendse bedrijven.

Alle info: www.woosha.be

Comments