Economisch nieuws‎ > ‎Archief 2010‎ > ‎

Willy Versluys test hybride vissersboot

Geplaatst 9 nov. 2010 07:57 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:57 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

De O.71 Jacob Kien van reder Willy Versluys wordt het eerste vaartuig met een hybride motor. De duurzame technologie, al van toepassing in de autowereld, zal het brandstofverbruik drastisch doen dalen, zo meldt Het Nieuwsblad.

Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit van de Gentse universiteit werkt aan een vernieuwende technologie voor de aandrijving van vissersvaartuigen. Die kan voor een revolutie op het vlak van het brandstofverbruik en de energievoorzieningen aan boord zorgen. Ook het Instituut voor Landbouw- en visserijonderzoek (ILVO) is bij het project betrokken.

De onderzoekers vonden in reder Willy Versluys iemand die bereid was om in het project te stappen en zijn schip, de O.71 Jacob Kien, daarvoor ter beschikking te stellen. 'Het gaat om een hybride technologie zoals die al van toepassing is in de autosector', legt Versluys uit.

'Kort samengevat komt het hier op neer dat de bestaande motoren die werken op fossiele brandstoffen allemaal eruit gaan en vervangen worden door nieuwe, hybride gasmotoren. Veel vissers zien al een tijdje brood in nieuwe en duurzame visserijtechnieken, maar op het vlak van motoren waren er nog niet veel mogelijkheden. Dat kan met deze techniek nu drastisch veranderen.'

'De nieuwe aandrijvingen zijn niet alleen zeer milieuvriendelijk, maar kunnen ook het brandstofverbruik tot 30procent verminderen. Maar dat is niet alles. In combinatie met alternatieve visserijmethodes die de energieverslindende boomkortechniek moeten vervangen, kan het verbruik zelfs met de helft dalen. Bovendien is het de bedoeling dat de motoren ook voor de noodzakelijke elektriciteit aan boord van het schip zorgen, onder meer voor het vissen en voor de koelinstallaties', aldus nog Versluys.

De Jacob Kien, een kleine eurokotter die de kustvisserij bedrijft, zal bijgevolg in november -na het garnaalseizoen- enkele maanden uit de vaart verdwijnen om omgebouwd te worden. 'Het wordt een echte ecoboot', lacht Versluys, 'een drijvend laboratorium voor de toepassing van nieuwe technieken.'

'De bemanning zal een speciale opleiding krijgen. Na de testfase met de O.71 is het de bedoeling van de initiatiefnemers om het principe van de hybride motoren eerst in Frankrijk in de praktijk te brengen door er daar een groot vaartuig mee uit te rusten. Maar in afwachting zijn wij het proefkonijn. Ik ben steeds te vinden om nieuwe, innovatieve mogelijkheden uit te proberen en dat is nu zeker niet anders', besluit Versluys.

Comments