Economisch nieuws‎ > ‎Archief 2010‎ > ‎

Meeste Belgische kmo's hebben geen website

Geplaatst 9 nov. 2010 08:02 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 08:02 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Meer dan de helft van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) hebben geen eigen website. Dat bericht Le Soir. De ondernemersorganisatie Unizo nuanceert het bericht in Het Nieuwsblad.

Zestig procent van de omzet van Google België, marktleider in de verkoop van trefwoorden op internet, wordt dan ook gerealiseerd via buitenlandse kmo's die hun producten in België komen aanprijzen.

Het cijfer staat in fel contrast met dan van andere Europese landen, waar gemiddeld 80 procent van de omzet van de internetreus dankzij lokale ondernemingen wordt gerealiseerd. 'België is het enige land van Europa waar meer dan de helft van de aankoop van trefwoorden door buitenlandse bedrijven gebeurt', zegt Julien Blanchez, directeur marketing van Google België.

Doordat de Belgische ondernemingen hen vrij spel geven, kunnen buitenlandse bedrijven zo goed als ongestoord de aanval openen op de Belgische markt. De Vlaamse markt wordt aangevallen vanuit Nederland, de Waalse vanuit Frankrijk.

Dat de Belgische kmo's minder via het internet handel drijven dan de Nederlandse of Franse, komt volgens Antoon Schockaert ICT-adviseur bij Unizoomdat het winkellandschap er in België anders uitziet. Zo telt ons land meer éénmanszaken die (nog) niet aan e-commerce doen en kleine ondernemingen die minder kennis van ICT hebben en er minder in investeren. Ook hebben de Nederlandse ondernemingen een concurrentievoordeel op België door de btw (19 procent in Nederland ten opzichte van 21 procent in België).

Toch nemen de kmo's die met e-commerce bezig zijn, toe, voegde Schockaert eraan toe. Vergeleken met 2008 steeg het aantal met 4 procentpunt. Ook zijn de vooruitzichten goed, onder meer door de veroudering van de bevolking. Oudere mensen zijn minder mobiel, waardoor er groeipotentieel zit in de verkoop op afstand.

Over de verkoop van trefwoorden door Google gaf Schockaert nog mee dat AdWords (van Google) volgens een artikel in het Amerikaanse tijdschrift Fortune marktaandeel verliest aan andere advertentiemethodes, en dat mensen ook rechtstreeks bij de leverancier productinformatie zoeken in plaats van via Google.

Comments