Economisch nieuws‎ > ‎Archief 2010‎ > ‎Archief 2008‎ > ‎

Waarom dalen prijzen aan de pomp niet mee met de ruwe olie?

Geplaatst 9 nov. 2010 07:15 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:15 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Diesel wordt vandaag 1,9 cent duurder. Bij elke dergelijke stijging of daling vroeg Het Nieuwsblad zich af waarom die geen gelijke tred houdt met de internationale olieprijs die ze in het nieuws horen. Bart Moerman vroeg het aan Gaetan Van de Werve, secretaris-generaal van de Belgische Petroleumfederatie.

De internationale olieprijzen stegen gisteren weer: Brentolie uit de Noordzee steeg 3,77 dollar tot 103,37 dollar; in New York steeg de prijs per vat met 5 dollar tot 109,55. We zitten dus weer een flink stuk boven de 90 dollar van vorige week, toen de kredietcrisis tot een totale instorting van de economie leek te leiden. Maar van de piek van 147 dollar midden juli zijn we nog even verwijderd.

Bij al die schommelingen volgden de prijzen aan de pomp niet altijd die van de olie. Diesel en stookolie bleken dit voorjaar veel meer te stijgen dan gewone benzine bijvoorbeeld. Soms horen we in het nieuws dat de olie stijgt, en de diesel daalt, of omgekeerd.

De prijs aan de pomp hangt slechts onrechtstreeks af van de notering van de internationale olie. 'Ze is gebaseerd op het gemiddelde van de prijs van dat product in Rotterdam', legt Van de Werve uit. Hij heeft het over de zogenaamde Platts, een soort van beurs in Rotterdam waar olieproducten verhandeld worden, elk tegen hun eigen prijs. Elke ochtend noteert ons ministerie van Economische Zaken de prijs van de dag ervoor, en maakt dan het weekgemiddelde. Als dat een bepaalde drempel overschreden heeft, past het de wettelijke maximumprijs weer aan. Die drempels liggen hoger naarmate ze dichter bij de vorige verandering liggen. Bovendien is dit prijsbepalingssysteem zo uitgewerkt dat de prijzen niet twee dagen na elkaar in een tegengestelde richting gaan, om zo te felle schommelingen te vermijden.

Comments