Havens Oostende en Zeebrugge promoten samen cruisetoerisme 2

Geplaatst 9 nov. 2010 07:42 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:42 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Oostende en Zeebrugge nodigden samen tien rederijen uit om het cruise- toerisme te promoten. ‘Omdat we samen sterker zijn', luidt het in Het Nieuwsblad.

De havens van Oostende en Zeebrugge organiseerden een grote conferentie om de internationale cruisemaatschappijen ervan te overtuigen dat er heel wat mogelijkheden zijn in beide havens. Tien belangrijke spelers, die samen goed zijn voor tachtig procent van de cruisemarkt, werden uitgenodigd om tijdens een boottocht van Oostende naar Zeebrugge kennis te maken met beide havens.

Het is de eerste keer dat de twee havenbesturen de handen in elkaar slaan om de promotie binnen de cruisesector op te voeren. ‘We hebben gemeenschappelijke toeristische troeven en een complementair aanbod. Grote rederijen naar onze regio lokken kost heel wat geld. Een samenwerking biedt daarom de ideale oplossing', zegt Joachim Coens, voorzitter en afgevaardigd bestuurder van Haven Zeebrugge. ‘Cruises worden steeds populairder en stimuleren het toerisme en de economie. De rederijen zijn te weinig vertrouwd met onze regio en daarom halen we grootste spelers naar hier om beide havens voor te stellen.'

Zeebrugge en Oostende mogen jaarlijks zo'n 75 cruiseschepen ontvangen. Oostende is met vijftien schepen het kleine broertje. ‘Dat komt omdat we tot nu toe enkel kleinere schepen konden ontvangen. Als straks de nieuwe havengeul uitgebaggerd is, zullen schepen van 200 meter ook Oostende kunnen aandoen', reageert gedelegeerd bestuurder Paul Gerard. ‘We willen onze haven promoten als vertrek- en aankomsthaven voor cruiseschepen.'

Over rivaliteit werd amper gesproken op de conferentie. ‘Samen staan we sterker', was de algemene conclusie. Al blijft de concurrentie ongetwijfeld bestaan. Ook Toerisme Oostende wil trouwens op de cruisemarkt springen.

‘Enkele jaren geleden was men in Oostende niet erg wild van het cruisetoerisme. Vandaag is dat anders. Het cruisetoerisme zit in de lift en daar willen ook wij op inspelen. Vroeger was er een ontvangstcomité in Oostende, dat als het ware de passagiers uitwuifde op de trein richting Brugge. Vandaag willen we de troeven van Oostende uitspelen, door bijvoorbeeld de reizigers te wijzen op de vele hotels en restaurants, het casino en andere bezoekmogelijkheden', zegt toerismeschepen Hilde Veulemans (CD&V).

De eerste klepper werd intussen al geboekt. Fred Olsen Cruise Line vaart op 16 december 2010 voor een ‘Christmas Shopping' van Kopenhagen naar Oostende met de Black Watch, goed voor 800 passagiers.

Comments