Havencommissaris pleit voor fusie tussen Oostende en Brugge

Geplaatst 9 nov. 2010 07:36 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:36 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

De Vlaamse havencommissaris Toon Colpaert wil dat de havens van Zeebrugge en Oostende 'binnen tien tot vijftien jaar' samensmelten tot één bedrijf. Dat schrijft de krant Het Nieuwsblad. De twee havens staan niet weigerachtig tegenover die fusieplannen.

'De havens van Oostende en Zeebrugge moeten intelligenter leren samenwerken. En op termijn zouden ze volledig moeten fuseren tot één groot havenbedrijf.' Dat heeft Toon Colpaert, de Vlaamse havencommissaris, gezegd op het eerste Kustforum, een debatavond van het Coördinatiepunt Duurzaam Kustbeheer over enkele belangrijke kustdossiers.

Volgens Colpaert verspillen de twee havens nu vaak nodeloos energie aan dingen die ze veel beter samen aanpakken. 'Elke haven heeft bijvoorbeeld zijn eigen, zij het zeer bescheiden, commerciële dienst', zegt Colpaert. 'Dat zou je perfect kunnen samenvoegen, net als de juridische dienst. Er zou bijvoorbeeld ook één beveiligingssysteem kunnen komen voor zowel Oostende en Zeebrugge, en ook één uniform informaticasysteem. Nu verloopt de aanmelding en administratieve afwikkeling voor schepen anders in de twee havens, terwijl ze maar op 25kilometer van elkaar liggen. Puur praktisch zou een fusie op vele vlakken een verbetering zijn: veel bedrijven zijn overigens toch zowel in Oostende als in Zeebrugge aanwezig.'

Colpaert is als havencommissaris de verbindingsman tussen de havenbesturen en de Vlaamse overheid, maar toch zal Vlaanderen geen fusie opdringen, zegt hij. 'Zoiets moet stilletjes aan groeien', vindt hij. 'Een samensmelting is lang taboe geweest, maar nu voel ik dat er weer interesse voor is.'

Eén Vlaamse kusthaven dus, met één havenbestuur? 'Puur economisch is dat een zeer logisch idee en heeft zo'n fusie ook veel zin', zegt Paul Gerard, de gedelegeerd bestuurder van Haven Oostende, in Het Nieuwsblad. 'Maar de twee havens zijn zeer ingewikkelde systemen: hoe je dat allemaal kunt fuseren, zal een zeer moeilijke oefening worden. Maar moeilijk gaat ook. Bij de havenbedrijven zijn wereldwijd enorme fusies aan de gang: er zijn dus steeds minder, maar wel steeds grotere klanten. Rederijen worden globale reuzenbedrijven, dan is het niet goed om in je eigen kleine dorp te blijven kijken.'

Toch werken de havens van Oostende en Zeebrugge ook nu al behoorlijk goed samen, zegt Joachim Coens, de Zeebrugse havenvoorzitter. 'In de cruisesector werken we volledig samen', zegt hij. 'We bieden de kust aan als één pakket: de grote schepen meren aan in Zeebrugge, de kleinere gaan naar Oostende.'

Toch ziet Coens het niet snel tot een volledige fusie komen. 'Dat zou een beetje veel ineens zijn', zegt hij. 'En aan een koepelstructuur boven de twee havens heeft niemand iets, want dat zou de dingen hopeloos complex maken. Maar nauwere samenwerking is zeker wenselijk.'

Volgens Colpaert werken er een kleine 28.000 mensen rechtstreeks of onrechtstreeks voor de Vlaamse kusthavens: 19.100 in Zeebrugge en 8.700 in Oostende. In Oostende is de tewerkstelling de laatste vijf jaar met zeventien procent toegenomen. In Zeebrugge is het vooral de pure havensector, maritieme en logistieke bedrijven dus, die in de lift zitten: daar zijn op vijf jaar tijd meer dan duizend banen bijgekomen.

'Als we ervan uitgaan dat tegen 2020 de trafieken in de twee havens zullen verdubbelen, dan mogen we rekenen op vierduizend extra banen in Zeebrugge en een kleine duizend extra jobs in Oostende', zegt Colpaert.

Comments