Havenbedrijf TerminalCo kondigt sluiting aan

Geplaatst 9 nov. 2010 07:38 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:38 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Onze vrees dat Cobelfret de firma Ferryways heeft overgenomen om een concurrent uit te schakelen, is uitgekomen.' De vakbonden reageren in Het Nieuwsblad teleurgesteld op de aangekondigde sluiting van havenbedrijf TerminalCo.

De directie van scheepslader en -losser TerminalCo maakte begin deze maand herstructureringsplannen bekend waarbij in het slechtste scenario acht arbeiders en zeventien bedienden hun job zouden verliezen. Gisteren ging de directie een drastische stap verder. De personeelsafgevaardigden kregen te horen dat de firma de procedure opstart voor de sluiting van het bedrijf. Bij TerminalCo werken 12 arbeiders en 29 bedienden. Ook de jobs van 35 havenarbeiders zijn in gevaar.

'Dit is een mokerslag voor de haven en voor de stad Oostende. Na het verdwijnen van de RMT en Ferryways is dit opnieuw een zwarte dag', zegt Renaud Vermote van de Belgische Transportarbeidersbond (BTB).

De beslissing om de procedure tot sluiting te starten is een gevolg van de forse daling van de vrachttrafiek op Groot-Brittannië. 'De directie maakte bekend dat het verlies tijdens het eerste kwartaal 2009 opliep tot 863.698 euro. Bovendien zijn er geen vooruitzichten dat het in de toekomst zal verbeteren', zegt Renaud Vermote.

Het bedrijf van de Cobelfret-groep ondertekende twee jaar geleden een concessieovereenkomst voor dertig jaar met Haven Oostende voor de terreinen aan het Zeewezendok en het Tijdok. De overeenkomst blies toen nieuw leven in de haven na het verdwijnen van Ferryways.

'Onze vrees dat de overname in het teken stond om een concurrent op te doeken, is blijkbaar uitgekomen. Een deel van de trafiek van TerminalCo is toen van Oostende naar Zeebrugge verschoven. Daar is Cobelfret intussen volledig eigenaar geworden van de Sea-Ro Terminal. Het bedrijf is stilaan een monopoliepositie aan het verwerven. In Oostende blijft nu enkel TransEuropa Ferries over dat passagiers vervoert en begeleide vracht', zegt Renaud Vermote.

De eerste onderhandelingen tussen vakbond en directie zijn voorzien op 3 juni. 'Ik hoop intussen dat het Oostendse havenbestuur snel een nieuwe rederij kan aantrekken die een oplossing kan bieden voor een deel van het personeel en de havenarbeiders', vervolgt Renaud Vermote.

Het autonoom gemeentebedrijf Haven Oostende wacht de ontwikkelingen af. 'Wij zijn nog niet officieel op de hoogte gebracht van een sluiting. Momenteel loopt de normale procedure in het kader van de wet Renault. We zullen eerst de onderhandelingen afwachten', reageert Paul Gerard, afgevaardigd bestuurder van Haven Oostende.

Comments