Eén op twee bedienden voelt crisis

Geplaatst 9 nov. 2010 07:45 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:45 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

De crisis heeft niet alleen tot massale ontslagen geleid, maar beïnvloedt ook duidelijk de werksfeer en het loonzakje. Bij de administratieve bedienden moeten vooral de extra- legale voordelen het ontgelden, zo meldt Het Nieuwsblad.

Uit het jaarlijkse salarisonderzoek van OfficeTeam blijkt dat vier op de tien administratieve bedienden een jaar na het uitbreken van de crisis nog altijd vrezen voor hun job. Drie op de tien geeft aan dat er door de crisis meer stress is op het werk. Alles bij elkaar genomen, blijkt dat meer dan de helft van de negenhonderd ondervraagden een rechtstreekse impact van de crisis voelt op de werksituatie.

Maar aan het brutoloon heeft de crisis blijkbaar nog niet geknabbeld. 'Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft zelfs aan meer te verdienen dan vorig jaar', zegt Annick Lambert, business development manager bij OfficeTeam, het gespecialiseerd uitzendkantoor voor secretariaats- en administratieve bedienden. 'Hoofdzakelijk met dank aan de indexeringen. Bij de starterslonen zien we wel dat er een normalisering is opgetreden. Toen het economisch nog heel goed ging, was er schaarste op de markt voor dat soort profielen. Dat is nu niet meer het geval, en het drukt de beginlonen een beetje.'

De best verdienende administratieve bedienden zijn te vinden tussen de directieassistenten en de assistenten op de 'Compensations & benefits'-afdeling. Onafhankelijk van het aantal jaren ervaring verdienen zij meer dan hun administratieve collega's uit andere departementen. Startende administratieve medewerkers verdienen het best als 'forwarding agent' bij de dienst logistiek en aankoop.

Het brutoloon mag dan wel onveranderd gebleven zijn, of zelfs lichtjes verhoogd, aan de extralegale voordelen blijkt er wel geknabbeld. 'We hebben onderzocht welke extralegale voordelen administratieve profielen ontvangen. De klassiekers doen het ook hier goed: maaltijdcheques, verplaatsingsvergoeding en een groeps- en hospitalisatieverzekering. Het zijn vooral de exceptionele voordelen, zoals kinderopvang, een BlackBerry en aandelen van het bedrijf die als eerste sneuvelen door de crisis. Opvallend is dat een vierde van de administratieve bedienden beweert helemaal geen extralegale voordelen te ontvangen.'

Eén op de vier administratieve bedienden is niet tevreden met zijn loonbriefje. Maar hoewel het salaris duidelijk belangrijk is, is het toch niet de doorslaggevende factor voor werktevredenheid. 'Slechts één op de vijf ziet zichzelf van job veranderen voor een hoger salaris', zegt Lambert. 'Voor de grote meerderheid spelen andere factoren een rol.'

Die factoren verschillen sterk van generatie tot generatie: 'Voor werknemers ouder dan 45 jaar, de babyboomers, is de jobinhoud het allerbelangrijkste. Generatie X, tussen 30 en 45 jaar, is vooral bekommerd over een gezond evenwicht tussen werk en privé. Doorgroeimogelijkheden staan dan weer op nummer één voor de nieuwkomers onder de 30 jaar, de zogeheten generatie Y.'

Vooruitziende bedrijven kunnen daar maar beter nu al op inspelen, vinden ze bij OfficeTeam: 'Voor veel bedrijven is het uitwerken van een degelijke carrièreplanning niet de eerste bezorgdheid in deze crisisperiode. Toch is het belangrijk om dat juist nu wel te doen, om de bestaande werknemers aan boord te houden en nieuwe te kunnen aantrekken als het weer beter gaat. Het is bijvoorbeeld moeilijk om jongeren op dit moment te laten doorgroeien. Maar praat in elk geval over perspectieven. Zorg voor opleidingen, die op termijn tot promotie kunnen leiden. Denk nu na over een ruimere verantwoordelijkheid voor de babyboomers en voor flexibele werktijden voor de generatie X in het bedrijf.'

Comments