Eén op negen producten fout op kassaticket

Geplaatst 9 nov. 2010 07:36 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:36 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Eén product op de negen wordt foutief afgerekend aan de kassa van de supermarkt. Dat blijkt uit een onderzoek van de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Uit het onderzoek bij 75 supermarkten blijkt dat 12 procent van alle gecontroleerde producten een verkeerde prijs kreeg op het kasticket. Of: per negen verkochte producten betaalt de consument een verkeerde prijs, zo schrijft Het Laatste Nieuws. In de meeste gevallen is die fout in het nadeel van de klant.

Van alle bezochte zaken maakte 89 procent minstens één vergissing op de tickets. De meeste fouten komen ook voor bij producten die in promotie staan of via snelverkoop aangeboden worden. De winkels van Louis en AD Delhaize en GB Express gaan het vaakst in de fout. Het minst in de fout gaan Lidl, Makro, City Delhaize, Colruyt, Aldi en Match.

Test-Aankoop vindt de fouten op de kastickets "onaanvaardbaar" en eist nu dat de grote winkelketens het nodige doen om elke vergissing te voorkomen. Bij een vorige steekproef in 2000 waren er drie keer minder fouten.

Comments