Belgacom telt meer dan 90% spam

Geplaatst 9 nov. 2010 07:40 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:40 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Van alle mails die naar residentiële Belgacom-klanten werd gestuurd, was vorig jaar 90,75% zogenaamde spam of ongewenste e-mail. Dat meldt De Standaard. In de eerste helft van dit jaar was er wel een lichte daling (-3,45%).

Belgacom publiceert de cijfers in een persbericht. De grootste Belgische internetoperator zag het spamverkeer de voorbije jaren exponentieel toenemen. In 2004 onderschepte het beveiligingsnetwerk van Belgacom 1,1 miljard virussen en spam-berichten. In 2005 waren dat er 3,3 miljard en alleen al in de eerste helft van 2007 al 6,4 miljard. Sindsdien bleef het aantal maar groeien en. In april van dit jaar registreerde de "teller" van Belgacom de 100 miljardste onderschepte spam.

Belgacom onderschept voor haar klanten het merendeel van die ongewenste berichten zodat zij er minder hinder van ondervinden. Het bedrijf doet dat onder meer door haar beveiligingsplatform "in the cloud" in te schakelen. Dat houdt in dat de systemen niet bij de klant worden geïnstalleerd, maar wel in de datacenters van Belgacom.

Comments