Bedrijf leert medewerkers lachen

Geplaatst 9 nov. 2010 07:42 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:42 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Bij een Japans bedrijf moeten de werknemers elke morgen hun glimlach testen. Een computerprogramma geeft hen advies hoe ze beter kunnen lachen naar de klanten, zo schrijft Het Nieuwsblad.

Bij Keikyu Railways gaat 's morgens iedereen op een rijtje staan om hun glimlach te oefenen. Een camera legt de gelaatsexpressie van de werknemers vast. Zodra de test begint, moeten ze hun lach tien seconden aanhouden vooraleer een zoemer afgaat. Dan krijgen ze hun score, met 100 als perfecte glimlach.

Naarmate ze vorderen, geeft het programma advies over hoe ze hun glimlach kunnen verbeteren, zoals 'Ontspan je' of 'Adem diep in'. Bedoeling is dat de medewerkers door hun glimlach te verbeteren ook een betere service verstrekken. "Je kan geen goede service verlenen met een zuur gezicht", aldus Taichi Takahasi van Keikyu Railways op CNN.

Ogiwara, een van de werkneemsters, zegt dat haar glimlach sterk verbeterd is sinds ze de machine gebruikt. "Ik ben eraan gewoon geraakt en probeer natuurlijk te glimlachen", zegt ze. "Met een glimlach op mijn gezicht bezorg ik anderen een goed gevoel, en ze lachen terug naar mij."

Comments