Bankpersoneel voelt zich minst betrokken bij job

Geplaatst 9 nov. 2010 07:42 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:42 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Werknemers uit de financiële sector voelen zich veel minder betrokken bij hun dagtaak dan werknemers uit andere sectoren. Dat blijkt uit een motivatie-onderzoek van Jobat. De te volgen voorbeelden zijn leerkrachten en verzorgenden. "Zij voelen dat ze iets nuttigs doen", meent Stijn De Rammelaere van Profacts in Het Nieuwsblad.

Het onderzoeksbureau vroeg aan ruim 2.800 Vlamingen hoe betrokken ze zijn bij hun job. Naast het bankpersoneel staat ook in de distributie en de logistiek de betrokkenheid op een laag pitje. 'Ik ben ervan overtuigd dat de financiële sector na de crisis weer beter zal scoren. Van de distributie en logistiek ben ik minder zeker. Dat zijn typisch sectoren waar de werkdruk hoog is en er hard op de kosten wordt gelet', aldus De Rammelaere.

Het onderwijs en de gezondheidszorg kunnen op sterk gemotiveerd personeel rekenen. Ook de immo- en bouwsector doet het op dit vlak erg goed. Wellicht is de verklaring dat daar veel kleine bedrijfjes en zelfstandigen actief zijn, waar er doorgaans meer bevlogenheid is dan in grote ondernemingen.

Toch zijn Vlamingen over het algemeen tevreden over de inhoud van hun werk (62 procent). Ook met onze collega's (59 procent) en het evenwicht tussen werk en privé (52 procent) voelen we ons best gelukkig. Het promotie- en evaluatiebeleid kan op de minste tevredenheid rekenen (26 procent). Ook de interne communicatie (27 procent) en het management (31 procent) zijn velen een doorn in het oog.

Het Profacts-onderzoek brengt ook in kaart wat werkgevers kunnen doen om de betrokkenheid van hun personeel te verhogen. Loonsverhogingen blijken de betrokkenheid slechts tijdelijk te stimuleren. Vooral een geloof in de toekomst van het bedrijf, opleidingsmogelijkheden en een goede sfeer kweken betrokkenheid. "Dit toont nogmaals dat werknemersbetrokkenheid verhogen niet altijd duur hoeft te zijn", zegt De Rammelaere. "Een duidelijke communicatie van het management of de leidinggevenden over de status, strategie en toekomst van het bedrijf kan wonderen doen."

Comments