auto kopen, tweede gratis

Geplaatst 9 nov. 2010 07:41 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:41 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Wie de komende weken een Hyundai Sonata koopt, krijgt er een spiksplinternieuwe i10, een stadswagentje, bovenop. Gratis en voor niks. Of hoe de crisis de autosector tot ongeziene campagnes inspireert.

Ere wie ere toekomt: autosupermarkt Cardoen was de eerste die bij aankoop van een grote auto een klein autootje cadeau gaf. En met groot succes. 'Maar voor het eerst biedt een automerk nu twee nieuwe wagens aan voor de prijs van één. Een gebruikte wagen mét kilometers bij aankoop van een nieuwe, dat is wel al gebeurd', steekt pr-verantwoordelijke William Meerschaut van Hyundai België de primeur op zijn hoed. Maar dat zal de consument die op zoek is naar een nieuwe auto, worst wezen: hij kan een zaakje doen.

Hyundai heeft 75 exemplaren van de Sonata 2.0 CRDi Executive op voorraad. 'Een wagen met een catalogusprijs van 28.999 euro, die bijzonder veel waar voor zijn geld biedt en meteen leverbaar is. Denk niet dat het om een oud model gaat: onze Sonata is twee jaar geleden volledig opgefrist en het nieuwe model komt pas in de loop van 2012. Wie een van de 75 Sonata's koopt, krijgt er een i10 1.1i Comfort bij. Waarde: 8.990 euro. De klant heeft uiteraard de mogelijkheid om bij te betalen voor een upgrade of zelfs voor een groter model. Voor 1.000 euro extra heb je bijvoorbeeld al een iets grotere i20.'

Eerder dit jaar kwam ook al zustermerk KIA in beeld met een opgemerkte actie: de jobverzekering. Op voorwaarde dat de consument de aankoop financierde bij KIA Finance, betaalde KIA de wagen verder af wanneer de koper zijn job verloor. Een idee waarvoor KIA de mosterd haalde in de Verenigde Staten, bij... Hyundai. 'Hyundai heeft altijd al sterke marketingideeën gehad', zegt Meerschaut. 'Twee jaar geleden nog organiseerden we een internetwedstrijd bij de lancering van onze middenklasser, de i30. Hoofdprijs: drie i30's, geleverd per helikopter.'

Of dergelijke acties de verkoop opdrijven? 'De automarkt is in ons land sinds begin dit jaar zo'n 11 procent gezakt', zegt communicatieverantwoordelijke Marc Coopmans van KIA in Het Nieuwsblad. 'Onze daling is beperkt gebleven tot 5 à 6 procent. We verslaan de markt dus, zoals dat heet. Al zal de jobverzekering daar maar een van de verklaringen voor zijn.'

Comments