Afzonderlijke uitdagingen voor de deelhavens'

Geplaatst 9 nov. 2010 07:43 door admin Oostendewerkt.be   [ 9 nov. 2010 07:43 bijgewerkt door Nathalie De Weerdt ]

Uittredend voorzitter Patrick Degryse van de Oostendse havengemeenschap is bijzonder scherp voor de macht van De Lijn in het havengebied. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

De Oostendse Havengemeenschap groepeert zestig leden en behartigt de belangen van de privé-ondernemingen in en rond de haven. Het is de spreekbuis van de private havensector en zopas werd bedrijfsconsultant Dominique Verheyden aangesteld als nieuwe voorzitter. Hij volgt Patrick Degryse op die tien jaar lang voorzitter was.

‘Ik heb onze vereniging zien evolueren van een strijdersvereniging naar een netwerkorganisatie', zegt Degryse. ‘De balans die ik opmaak is positief, maar voor de deelhavens gelden er toch afzonderlijke uitdagingen. Voor de visserij dringen beslissingen zich op en ook het luchthavendossier is minder positief omdat de uitbating ervan nog altijd niet geprivatiseerd is. De zeehaven staat bovendien voor een uitdaging door het verdwijnen van Cobelfret. Verder werd de jachthaven geprivatiseerd en watersport is in Oostende nog steeds een verborgen parel', luidde het.

Maar Degryse reageerde scherp op het mobiliteitsdossier: ‘De verbinding Kennedy-De Bolle is een grote verbetering, maar de toegang tot de Oosteroever laat te wensen over. Het aantal toegangen moet opgetrokken worden van twee naar vier en de Vismijnlaan en Jacobsenstraat moeten weer opengesteld worden. Het havenverkeer moet ook tussen Ryco en het militair hospitaal weer voorrang krijgen op de trams van De Lijn. Zeker overdag als de trams vooral senioren vervoeren. Nu is het zo dat de verkeerslichten voor de haventrafiek op rood springen zodra er een tram in aankomst is.'

Comments